Na pytania portalu Biotechnologia.pl o bieżącą działalność spółki, od niedawna akcyjnej, opowiada pan prezes J.S. Hamilton Poland, Maciej Gajda.
Biotechnologia.pl: Jak można podsumować ostanie 10 lat działalności J.S. Hamilton Poland?
Maciej Gajda: Połączenie ponad 55 lat doświadczenia w branży laboratoryjnej w zakresie badań i rzeczoznawstwa, wykwalifikowana kadra pracowników — ponad 20% naszych pracowników posiada tytuł doktora a ponad 90% ukończyło wyższe uczelnie — oraz elastyczne podejście do realizacji zleceń i potrzeb naszych klientów — krótkie terminy realizacji zleceń, lokalny kontakt z klientem, szybkie i profesjonalne rozwiązywanie problemów, wdrażanie projektów badawczych na potrzeby klienta — stawia naszą firmę jako najlepszego partnera we współpracy z producentami i dystrybutorami środków farmakologicznych, suplementów diety, żywności i wielu innych produktów.
Ostatnie 10 lat to dla J. S. Hamilton Poland okres dynamicznego rozwoju, poszerzania usług oraz nieustannego wzrostu jakości. Polityka jakości jest podstawą do ustanowienia celów i zadań w realizowanych procesach przez naszą organizację. Z punktu widzenia klientów — właściwie obrana polityka jakości jest deklaracją, potwierdzającą zaufanie do nabywanej usługi. Nabiera to szczególnego znaczenia w naszej działalności jako organizacji poświadczającej jakość produktów leczniczych, żywności i innych. Wiarygodność ta jest poświadczona akredytacjami PCA oraz certyfikatami i zatwierdzeniami instytucji rządowych, w tym certyfikatem GMP wydanym przez Główny Inspektorat Farmaceutyczny, potwierdzającym iż badania wykonywane w naszym laboratorium odbywają się zgodnie z Dobrą Praktyką Wytwarzania.
Patrząc z perspektywy ostatnich 10 lat wydaje się, że naszym największym krokiem milowym było przeniesienie siedziby firmy i Laboratorium Centralnego do nowego, dedykowanego budynku, co umożliwiło nam prowadzenie badań laboratoryjnych na najwyższym, światowym poziomie.
Firma działa przede wszystkim w branży usługowej i specjalizuje się w laboratoryjnej kontroli i analizie jakości produktów z różnych branż. Co jest kluczowym obszarem działalności?
J.S. Hamilton Poland S.A. wyróżnia się wielkością obszaru działania na rynku laboratoryjnym: obsługujemy klientów z różnych sektorów produkcyjnych (branża żywnościowa, opakowaniowa, kosmetyczna, paliwowa, farmaceutyczna, środowiska naturalnego itd.) oraz dysponuje szerokim wachlarzem badań laboratoryjnych (fizykochemicznych, mikrobiologicznych, sensorycznych) i innych usług powiązanych takich jak badania konsumenckie, audyty i szkolenia.
Proponujemy usługi w zakresie kontroli jakości produktów, ale także w obszarze R&D. Dobrym przykładem tego ostatniego są badania rozwoju i walidacji metod, które realizujemy dla przemysłu farmaceutycznego.
Zakres naszych usług jest naprawdę duży, o czym może świadczyć posiadany przez nas zakres akredytowanych badań laboratoryjnych - najszerszy w kraju — a obejmujący kilka tysięcy metod badawczych.
Będąc wysoko specjalizowanym laboratorium badawczym staramy się koncentrować na najbardziej zaawansowanych analizach instrumentalnych technikami chromatograficznymi czy spektrograficznymi. Dysponujemy najnowocześniejszymi urządzeniami do takich analiz, co w połączeniu z kwalifikacjami naszych pracowników pozwala nam na skuteczne konkurowanie z czołowymi laboratoriami europejskimi.
Z kim firma współpracuje?
Obsługujemy kilku tysięcy klientów rocznie, reprezentujących wszystkie gałęzie przemysłu rolno- spożywczego, farmaceutycznego, kosmetycznego, paliwowego itd., a także np. instytucje i organizacje samorządowe itp. Są to zarówno klienci korporacyjni, jak i drobni producenci, którym staramy się pomóc w zapewnieniu właściwej jakości ich wyrobów.
Nasza największa grupa klientów wywodzi się z branży żywnościowej, w której również nasze laboratorium ma najdłuższą tradycję. Jednakże staramy się reagować na coraz to nowe potrzeby rynku w dziedzinie badań laboratoryjnych, w wyniku czego rozwinęliśmy od podstaw zaawansowane badania produktów farmaceutycznych i suplementów diety, opakowań przeznaczonych do kontaktu z żywnością czy też kosmetyków. Branża żywności ze względu na swoją wielkość w naszym kraju zapewne pozostanie kluczową również dla nas, chociaż wspomniane powyżej charakteryzują się dużą dynamiką wzrostu i systematycznie zbliżają się do tej największej.
Czy J.S. Hamilton Poland ma partnerów strategicznych?
W chwili obecnej, pomimo niedawnego przekształcenia naszej firmy w Spółkę Akcyjną, nie posiadamy partnerów strategicznych i wszystkie projekty realizujemy ze środków własnych. Jednakże celem przekształcenia jest zamysł pozyskania w przyszłości partnerów strategicznych, którzy umożliwiliby szybszą ekspansję firmy w kraju i za granicą, a docelowo — nawet wejście na giełdę.
Jakie są plany firmy na następne lata?
Będąc firmą usługową przez lata naszą strategię wyznacza potrzeba rynku na poszczególne rodzaje badań i szybka reakcja na tę potrzebę poprzez przygotowanie procedury badawczej, zakup lub uzupełnienie niezbędnej aparatury, wdrożenie i akredytację metody, która może być oferowana na rynku jako produkt. Śledzimy zatem systematycznie pojawiające się wciąż nowe regulacje prawne, w tym zwłaszcza rozporządzenia Unii Europejskiej, rozszerzające obowiązujące dotychczas zakresy badań o kolejne związki (np. pozostałości pestycydów) lub obniżające maksymalne dopuszczalne zawartości środków szkodliwych, np. mykotoksyn czy metali ciężkich oraz przygotowujemy się zawczasu do tych nowych wyzwań. Nieocenionym źródłem informacji i nowo pojawiających się potrzeb są również systematyczne kontakty z naszymi klientami, którzy zmuszani są przez swoich kontrahentów, zwłaszcza zagranicznych, do spełniania najsurowszych wymagań jakościowych, a tym samym zlecania stosownych badań.
Jednym z ostatnich przykładów naszej szybkiej reakcji na potrzeby rynku było opracowanie i wdrożenie metody badawczej na określenie zawartości koniny w innych gatunkach mięsa, z której skorzystało wielu naszych klientów.
W czym J.S. Hamilton Poland upatruje okazji do wzrostu?
Nasz wzrost upatrujemy nie tylko poprzez opisane wyżej działania, ale również usprawnienie obsługi klienta m.in. poprzez rozwój infrastruktury krajowej, a także wejście z naszą ofertą na rynki zagraniczne, w tym zwłaszcza krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
Jakie trendy na rynku kontroli jakości i analityki laboratoryjnej przewiduje J.S. Hamilton Poland?
Krajowy rynek kontroli jakości i analityki jest z jednej strony wciąż stosunkowo skromny w porównaniu z rozwiniętymi krajami europejskimi, a z drugiej — rozdrobniony w sensie usługodawców — laboratoriów prywatnych, państwowych (urzędowych), instytutów naukowych czy ośrodków badawczo-rozwojowych. Tym niemniej rosnące wymagania jakościowe, związane zwłaszcza z bezpieczeństwem produktów, a wymuszane przez regulacje unijne, importerów itd. pozwalają spojrzeć z optymizmem na perspektywy rozwoju naszego laboratorium.
Uważamy, że niemożna liczyć na poprawę bezpieczeństwa i jakości bez znacznie większego niż obecnie zaangażowania niezależnych laboratoriów komercyjnych. Zasadność takiego podejścia potwierdzają długoletnie doświadczenia najbardziej rozwiniętych gospodarek światowych, których rynki badań laboratoryjnych zdominowane są przez prywatne podmioty.
Jak firma wpisuje się w te trendy?
J.S. Hamilton Poland SA wychodzi naprzeciw tym trendom poprzez:
- Ciągłe poszerzanie zakresu oferowanych badań laboratoryjnych, umożliwiających zwłaszcza kontrolę bezpieczeństwa.
- Wsparcie merytoryczne naszych klientów poprzez szkolenia w zakresie szeroko pojętym zarządzaniem jakością, planowaniem własnych badań laboratoryjnych, a tym samym zagwarantowania stałego poziomu jakości i unikania potencjalnych zagrożeń.
- Elastyczne dostosowywanie się do rosnących potrzeb klientów poprzez opracowywanie właściwych zakresów badań i skracanie terminów ich realizacji.
- Fachowe doradztwo naszych ekspertów, wspomagających naszych klientów w rozwiązywaniu trudnych problemów.
Jakie są główne ryzyka dla obecnego modelu biznesowego?
W świetle moich wcześniejszych wypowiedzi wydaje się, że przyjęty przez nas model rozwoju, potwierdzony dotychczasowymi doświadczeniami jest słuszny. Oczywiście ulegnie on bieżącym modyfikacjom, wynikającym zarówno ze zmieniających się potrzeb poszczególnych branż, jak i tempa wzrostu zapotrzebowania na usługi niezależnych laboratoriów.
Jakie są perspektywy rozwoju?
Jest to trudno przewidywalne wobec istniejącej wciąż aktywności laboratoriów innych niż prywatne, o czym już wspominałem, jak również niewydolności instytucji rządowych w egzekwowaniu wymogów bezpieczeństwa i jakości produktów.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał red. Tomasz Sznerch
KOMENTARZE