Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
W pierwszym tygodniu stycznia bieżącego roku Reuters oraz Wall Street Journal podały informacje o nawiązaniu długoterminowej współpracy pomiędzy Nestle a biotechnologiczną spółką Cellular Dynamics International (CDI). Firma ta produkuje na skalę przemysłową komórki macierzyste takie jak komórki śródbłonka, neurony, kardiomiocyty, hepatocyty. Prekursorem tych komórek są indukowane pluripotencjalne komórki macierzyste pochodzące z somatycznych komórek dorosłego człowieka (hiPSC). Jakiego typu badania czołowy producent żywności na świecie chce prowadzić na komórkach macierzystych?

Good Food, Good Life – to główne hasło reklamowe szwajcarskiej firmy Nestlé widniejące przy jej logo, w polskiej wersji językowej w wolnym tłumaczeniu hasło brzmi: Jedz smacznie, żyj zdrowo. Marki przez nią produkowane są dostępne na całym świecie od ponad 140 lat, a są to m.in. Gerber, Kit Kat, Maggi, Nescafé, Purina. Koncern ten żywi miliony ludzi, dlatego też jakość ich produktów jest stale monitorowana oraz ulepszana na drodze badań naukowych.Od kilku lat Nestle wyposaża się we własne laboratoria oraz jednostki badawcze, których zadaniem jest wyselekcjonowanie wyrobów o najwyższej wartości odżywczej, tak aby były najlepsze dla zdrowia i samopoczucia konsumenta.

 

Jakie badania Nestlé będzie prowadziło na komórkach macierzystych?

Rzecznik Prasowy Nestlé Instytutu Nauk o Zdrowiu (NINZ) Laura Camurri zapewnia o wielu korzyściach płynących z zakupionych komórek macierzystych, których pochodzenie, jak podkreśla w swoim oświadczeniu, jest nieembrionalne. Badania z udziałem komórek macierzystych prowadzić będą działy Instytutu zajmujące się zdrowiem od strony metabolizmu, układu pokarmowego oraz mózgu. Ponadto NINZ planuje zbudowanie platformy odpowiedzialnej za opracowanie modeli komórkowych będących odpowiednikiem stanu zdrowego oraz chorobowego.

Głównym zadaniem, do którego zostaną użyte komórki macierzyste, będzie wyjaśnienie molekularnych mechanizmów odpowiedzialnych za rozwój chorób przewlekłych, takich jak otyłość, cukrzyca czy choroba Alzheimera. Naukowcy z Nestlé już od jakiegoś czasu pracują przy użyciu komórek z CDI. Jak dotąd przeprowadzili oni badania nad wpływem kwasów tłuszczowych występujących w awokado i oliwie na komórki neuronowe, w nadziei na znalezienie zastosowania tych produktów dla starzejących się konsumentów. Swoje wstępne wyniki badań zaprezentowali na ubiegłorocznym spotkaniu ISG (IsletStudyGroup) Europejskiego Stowarzyszenia Badań nad Cukrzycą, gdzie Marine Kraus z NINZ wygłosiła wykład pt. „Production of functionalisletcells from hiPSc: a step towards personalisedmedicine” ( „Produkcja funkcjonalnych wysepek komórkowych z hiPSC– krok w kierunku medycyny spersonalizowanej”).

Komórki od firmy CDI kupuje 18 z 20 światowych koncernów farmaceutycznych, natomiast wśród firm produkujących żywność Nestlé jest pierwszą która podejmie się tego typu badań.


Jak Nestlé wykorzystuje badania naukowe w celu zwiększenia wartości odżywczej swoich produktów?

Nestlé Centrum Badawcze, Nestlé Nauka i Zdrowie, Nestlé Instytut Nauki o Zdrowiu oraz Nestlé Instytut Żywienia to przykładowe instytucje badawcze znajdujące się w Grupie Nestlé. Jednostki te są w pełni badawczymi departamentami wspierającymi zarówno świat nauki jak i przemysł spożywczy oraz medycynę. Wdrożeniowe badania prowadzone przez Nestlé prezentowane są na licznych międzynarodowych konferencjach oraz publikowane w czasopismach naukowych.

Celem Instytutu Nauki o Zdrowiu Nestlé jest zrozumienie korelacji pomiędzy żywieniem, stylem życia, dziedzicznymi czynnikami czy fizjologią organizmu, które mogą przyczyniać się do rozwoju chorób przewlekłych. W wywiadzie dla Wall Street Journal dr Baetge, dyrektor NINZ, wyjaśniał że wykorzystanie zależności pomiędzy żywnością a produktami farmaceutycznymi jest kierunkiem ich dotychczasowych badań, które mają przynieść efekty w postaci produkcji żywności będącej zarazem lekarstwem na liczne schorzenia. Tego typu żywność zwana jest żywnością medyczną.

Instytut Żywienia Nestlé posiada własne czasopismo naukowe Nestle Nutrition Institute Workshop Series. W swojej ofercie posiada specjalistyczne kursy dla lekarzy z zakresu dietetyki dzieci i osób w wieku podeszłym.  

Niewiele osób wie, że to właśnie Nestle jest największym światowym liderem wielu różnych technologii spożywczych. Oto kilka przykładów:

  • Centrum Badawcze Nestlé było jednym z pierwszych instytucji, które zajęło się molekularną  interakcją pomiędzy probiotykami i komórkami jelita w celu zbadania procesów fermentacji zachodzących w organizmie człowieka.  Aby lepiej zrozumieć właściwości i mechanizm działania bakterii probiotycznych stosują technikę sekwencjonowania genomów. 
  • Naukowcy Nestle opracowali również technologię, która pozwala wykorzystać naturalne oleje roślinne w miejsce częściowo uwodornionych tłuszczów. Koncern sosuje tę technologię w produkcji Maggi oraz przypraw.
  • Ekstruzja, czyli proces przetwarzania surowców i materiałów pochodzenia biologicznego na materiał spożywczy, w celu poprawy dostępności i strawności składników pokarmowych. Nestlé stosuje ekstruzję na gorąco do produkcji płatków zbożowych oraz galanterii śniadaniowej dla niemowląt, koekstruzję w celu przygotowania przekąsek i chrupek, oraz ekstruzję na zimno, dzięki której produkują lody i czekoladę.
  • Nescafé Cappucino od 2002 roku produkowana jest przy użyciu nowej technologii pianki wspomagającej, dzięki której kremowa pianka o mniejszej zawartości tłuszczu jest dużo gęstsza i bardziej trwała niż zwykłe pianki.

Nestle Polska S.A.  w 2013 zostało uznane za Najlepszego Szwajcarskiego Inwestora Roku w ramach nagrody Foreign Direct Investment Poland Investor. Przyczyniły się do tego osiągnięcia firmy w dziedzinie bezpośrednich inwestycji w Polsce i jej wkład w rozwój polskiej gospodarki. Obecnie koncern ten zatrudnia w naszym kraju 5100 pracowników. Liczba ta ma się zwiększyć po otwarciu fabryki Nestle PURINA pod Wrocławiem.

 

Ilona Bachanek

 

KOMENTARZE
news

<Grudzień 2025>

pnwtśrczptsbnd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
Newsletter