Komisja orzeka o sfałszowaniu wyników klonowania
12.01.2006
W wyniku dochodzenia w sprawie badań prowadzonych przez południowokoreańskiego naukowca Hwang Woo-Suka ustalono, że sfałszował on dwa ważne wyniki prac, ale rzeczywiście sklonował pierwszego na świecie psa.

W lutym 2004 r. dr Hwang i jego zespół ogłosili uzyskanie ludzkich komórek macierzystych w wyniku klonowania. W maju 2005 r. naukowiec twierdził, że kontynuuje badania, hodując komórki macierzyste dostosowane do poszczególnych pacjentów. Komisja uniwersytecka z Korei Południowej, która spędziła ostatni miesiąc badając pracę dr. Hwanga, orzekła, że artykuł z 2004 r. "został napisany na podstawie sfabrykowanych danych w celu wykazania, że komórki macierzyste pasują do DNA dawcy, podczas gdy tak nie było". W odniesieniu do badań z 2005 r. Komisja stwierdziła, że "zespół profesora Hwanga nie posiadał linii komórek macierzystych odpowiadających indywidualnym pacjentom i nie dysponował żadnymi naukowymi dowodami na to, że je uzyskał." Dr Hwang zaprzecza celowemu sfałszowaniu wyników badań i utrzymuje, że naukowcy w jego laboratorium mogli zamienić niektóre próbki, co doprowadziło do błędnych wyników. Oczekuje się, że komisja nałoży sankcje na dr. Hwanga, chociaż ich charakteru jeszcze nie określono. Członkowie komisji potwierdzili natomiast, że dr. Hwangowi i jego zespołowi udało się sklonować charta afgańskiego. Trzyletni Snuppy (Seoul National University puppy) jest identyczny genetycznie ze swoim ojcem, co wykazały badania DNA przeprowadzone za zlecenie komisji dochodzeniowej.

Źródło: CORDIS