Japoński grzyb a przełom w badaniach nad białkami
08.05.2008
Używając enzymu z japońskiego grzyba Grifola frondosa (tańczący grzyb), białka mogą ulec zidentyfikowaniu bez potrzeby poznawania składu genetycznego macierzystego organizmu. Odkrycie to może stanowić uproszczenie badań nad białkami leżącymi u podstaw takich chorób, jak rak, czy cukrzyca. Białka odgrywają zasadniczą rolę w rozwoju chorób i procesach wzrostu ludzi, zwierząt, czy tez roślin/ Do tej pory ich identyfikacja była możliwa po uprzednim zsekwencjonowaniu genetycznym organizmu. Teraz podejście takie do przeszłości. Wykorzystanie enzymu z Grifola frondosa umożliwi badanie protein z organizmów nieznanych pod kątem genetycznym, np. egzotycznych zwierząt lub roślin. Badania nad białkami stanowią podstawę dla leczenia nowotworów czy cukrzycy. W celu przebadania roli białek w procesach biologicznych organizmu peptydy ulegają analizie metodą spektrometryczną. Pomiar ten w efekcie daje swoisty odcisk palca dla każdego peptydu. W przeszłości białko mogło być zidentyfikowane tylko poprzez porównianie własnego „odcisku palca” z „odciskiem” z bazy zsekwencjonowanych organizmów. Enzym z japońskich grzybów sprawia, że peptydy dają uproszczony „odcisk palca”, co umożliwia identyfikację, nawet jeśli genom organizmu macierzystego nie został dotąd zmapowany.

Adapted from materials provided by Utrecht University., www.sciencedaily.com