Jabłka na zdrowie!
11.06.2007
Naukowcy z Uniwersytetu w Cornell zidentyfikowali występujące w skórce jabłek triterpenoidy, które hamowały lub zabijały komórki rakowe w hodowlach laboratoryjnych. Trzy spośród tych związków nie były do tej pory opisywane w literaturze. Wykazały one aktywność antyproliferacyjną w ludzkich nowotworach wątroby, jelita grubego i w raku piersi. Jak mówi jeden z inicjatorów badań, Rui Hai Liu "właściwości tych substancji mogą być częściowo odpowiedzialne za przeciwnowotworową aktywność całych jabłek".
Poprzednie badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Cornell dowiodły, że jabłka nie tylko przeciwdziałają nowotworzeniu w hodowlach laboratoryjnych, ale również zmniejszają liczbę i rozmiar nowotworów sutka u szczurów. Naukowcy wysunęli hipotezę, że zawarte w jabłkach triterpenoidy mogą odgrywać kluczową rolę w walce z nowotworami. Niektóre ze związków były bardziej aktywne i działały w sposób odmienny na różne linie nowotworowe, jednakże wszystkie niezaprzeczalnie wykazywały silne właściwości przeciwnowotworowe.
Wnioski zostały wysunięte na podstawie doświadczeń, w czasie których wyizolowano unikatowe związki z poddanych analizie skórek z 230 funtów (ok. 100 kg) czerwonych jabłek. Po tym jak udało się określić strukturę obiecujących związków skórki, naukowcy przebadali czyste już substancje w kierunku zahamowania wzrostu komórek nowotworowych w warunkach laboratoryjnych. W przeszłości Liu zidentyfikował inną grupę związków określanych jako fitochemikalia, (głównie flawonoidy i kwasy fenolowe) wystepujących w jabłkach i innych produktach spożywczych, które również charakteryzowały się właściwościami przeciwnowotworowymi, hamując między innymi proliferację komórek raka piersi.
W oparciu o swoje badania Liu rekomenduje spożywanie od pięciu do dwunastu różnych owoców i warzyw dziennie w celu zredukowania ryzka pojawienia się chronicznych chorób, w tym raka, i pokrycia niezbędnego dla zdrowia zapotrzebowania na składniki odżywcze.

www.medicalnewstoday.com