Geny a powstawanie nowotworu płuc
10.10.2007
Naukowcy z Cold Spring Harbor Laboratory (CSHL) odkryli 3 geny, które współdziałając ze sobą mają wpływ na około 20% przypadków raka płuc. Geny te zlokalizowane są obok siebie na ludzkim chromosomie 14 i dwa z nich odgrywają kluczową rolę w rozwoju płuc w trakcie życia płodowego. Według CSHL i jego głównego badacza David Mu, komórki nowotworowe raka płuc u dorosłych mogą reaktywowac geny ktore normalnie sa aktywne tylko we wczesnym stadium rozwoju pluc. Badaczom udało się zidentyfikowac mutację, która zapoczatkowuje nienormalna aktywację na nowo (reaktywacje) genów rozwojowych i jak się okazuje po wyłaczeniu tych genów , rozwój nowotworu zostaje zatrzymany. Badania w CSHL wykazały, że 3 geny, które są określane jako TTF1, NKX2-8 i PAX9 wzajemnie oddziałują czego skutkiem jest reaktywacja ekspresji genów pojawiających się w rozwoju płodowym i mających zasadniczy wpływ na rozwój guza. Współpraca tych genów i fakt że wystepuja obok siebie na chromosomie może wyjaśniac dlaczego mutacja ta jest tak częsta w przypadku raka płuc. Dalsze badania wykazały również, że mutacja w przewazajacym stopniu dotyczy późnego stadium raka płuc i stąd jest prawdopodobnym czynnikiem ryzyka nawrotu choroby. Naukowcy z CSHL wykazali także, że rezultaty odkrytej mutacji zwiazanej z rakiem pluc sa odwracalne. W przyszłości może mieć to znaczący wpływ na leczenie pacjentów. Przeprowadzone badania dotyczyły jednego genu pomijjac fakt, że w większości przypadków nowotwory sa spowodowane złożonymi genami współpracującymi ze sobą. Mutacje tych genów dają kliniczne rezultaty rozwoju guza, a także obrazują odpowiedzi na leczenie nowotworu. Naukowcy mają nadzieję na możliwość zastosowania analizy genomu w przypadu nowotworu u ludzi i wyjaśnienia bliższego ich wzajemnego oddziaływania.

www.bio.com