Gen regulujący funkcjonowanie mitochondriów w komórkach
26.10.2007
Międzynarodowy zespół naukowców zidentyfikował gen odpowiedzialny za uwalnianie przez "elektrownie" komórek ludzkiego organizmu właściwej ilości energii w zależności od zapotrzebowania. Nasze komórki wytwarzają energię w strukturach zwanych mitochondriami. Zachodzący w nich proces chemiczny zwany oddychaniem komórkowym prowadzi do wytwarzania cząsteczek ATP (adenozynotrifosforanu), "energetycznej waluty" komórki. Komórki regulują ilość wytwarzanej energii, dostosowując ją do potrzeb organizmu w danym momencie. Przeważająca część DNA obecnego w naszych komórkach występuje w jądrze komórkowym, jedynie niewielka jego ilość, w tym liczne geny uczestniczące w procesie oddychania komórkowego, znajduje się w mitochondriach. Bardzo duża liczba genów uczestniczących w procesie, jak również fakt ich występowania w dwóch różnych strukturach komórki oznacza, że regulacja procesu jest wyjątkowo skomplikowana. Zaburzenia procesu występują w szeregu chorób i stanów chorobowych, m.in. w dziedzicznych chorobach mitochondrialnych, rozpowszechnionych chorobach związanych z wiekiem oraz w procesie starzenia się. W badaniu naukowcy zidentyfikowali gen zwany MTERF3 (mitochondrial transcription termination factor 3 - mitochondrialny czynnik terminacji transkrypcji 3), który spowalnia wytwarzanie energii poprzez oddziaływanie z mitochodnrialnym DNA, blokując w ten sposób działanie genów. Naukowcy mają nadzieję, że ich odkrycia pozwolą na opracowanie nowych sposobów leczenia takich chorób jak cukrzyca, niewydolność serca i choroba Parkinsona.

http://cordis.europa.eu / INFARMA