Epigenetyczna modyfikacja ekspresji genów w rozwoju raka jelita grubego
19.09.2007
Rak jelita grubego jest nowotworem często występującym zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Obecne sposoby leczenia tej choroby obejmują zabieg chirurgiczny, chemioterapię i radioterapię guzów odbytnicy. Nowotwory w tym samym stadium zaawansowania, leczone w identyczny sposób, w różnym stopniu poddają się terapii. Różnice te przypisuje się pewnym cechom molekularnym, za pomocą których można zróżnicować nowotwory o podobnym obrazie histologicznym. W procesie kancerogenezy w jelicie grubym, poza zmianami genetycznymi, brane są pod uwagę inne zaburzenia wpływające na ekspresję genów, określane mianem regulacji epigenetycznej. Efektem epigenetycznym nazywa się zmiany w ekspresji genu, wynikające z modyfikacji struktury chromatyny bez zmian w sekwencji DNA. Podstawowym procesem epigenetycznym u człowieka jest metylacja DNA oraz kowalencyjna modyfikacja histonów, obejmująca przede wszystkim ich acetylację i metylację. Wykazano, iż część raków jelita grubego powstaje na podłożu tego właśnie zaburzenia epigenetycznego. Hipermetylację wykryto m.in. w regionach promotorowych następujących genów – p16, p14, APC, MGMT oraz MLH1.

Współczesna Onkologia(2007)