Dostarczenie siRNA do komórek endotelialnych naczyń włosowatych mózgu u myszy
29.12.2005

W pracy In vivo delivery of small interfering RNA targeting brain capillary endothelial cells Hino T. z zespołem wykazali skuteczność metody hydrodynamicznej w dostarczaniu małego interferującego RNA (siRNA) przy podaniu ogólnoustrojowym u myszy.

Komórki endotelialne naczyń włosowatych mózgu (BCEC) odgrywają ważną rolę w funkcjonowaniu bariery krew-mózg (BBB) oraz w patofizjologicznych mechanizmach w zapaleniu i niedokrwistości mózgu. Autorzy hamowali ekspresję genów w BCEC poprzez dożylne podawanie siRNA. Modelem badawczym były myszy, u których mierzono zahamowanie ekspresji białek i funkcjonowanie komórek BCEC jako BBB po podaniu metodą hydrodynamiczną dużych ilości siRNA. Zastosowane siRNA było skierowane przeciwko transporterowi anionów organicznych 3 (OAT3). Aktywność OAT3 dla transportu w kierunku z mózgu do krwi była wyznaczana za pomocą metody Brain Efflux Index. Otrzymane wyniki wskazują, że hamujący wpływ siRNA jest wystarczający dla obniżenia transportu z mózgu do krwi benzylpenicyliny - substratu dla OAT3. Przedstawione dane wskazują na dużą skuteczność metody hydrodynamicznej, nie rozwiązuje to jednak jej głównej wady - braku możliwości zastosowania jej u ludzi. Artykuł ukazał się w Biochemical and Biophysical Research Communications 2005 Dec 9;340(1):263-267