Dlaczego jesteśmy wyjątkowi
22.10.2007
Czy kiedykolwiek zastanawialiście się dlaczego mamy u?miech mamy a nie odziedziczyli?my wzrostu po tacie? Naukowcy są już o krok bliżej w odkryciu, jak powstaje unikalny genetycznie potomek. Jako pierwsi w świecie badacze z Leeds -prof. Simon Phillips, dr Stephen Carr, dr Jonathan Hadden i prof. David Lilley z Dundee- poznali trójwymiarowš strukturę enzymu odpowiedzialnego za rozdzielanie nici DNA- czyli zasadniczego procesu tworzenia naszej indywidualności. Odkrycia struktury T7 endonukleazy 1 dokonano przy użyciu techniki krystalografii promieni X. Enzym pochodzi z bakteriofaga, ale molekularne aspekty jego działania, wydają się być podobne jak w innych organizmach, w tym i człowieka. Do tej pory wiedziano, jaką rolę odgrywa enzym, ale nie znano jego fizycznej struktury, która jest niezbędna, aby zrozumieć proces rozdzielania. Naukowcy posiadają obraz jego trójwymiarowej budowy podczas działania. Jest to przełom w śledztwie nad fundamentalnymi mechanizmami w formowaniu indywidualnego DNA, a także jak wirusy replikują swój materiał genetyczny w organizmach. U ludzi proces ten zaczyna działać gdy matczyne i ojcowskie nici DNA łšczš się ze sobš w przypadkowych miejscach sekwenckji. Enzymy takie jak T7 endonukleaza 1, sš odpowiedzialne za przecinanie nici w tych polšczeniach, tworzšc w ten sposób unikalny genotyp potomstwa. Kolejnym krokiem badaczy, będzie testowanie tego procesu w bardziej kompletnym systemie niż u bakteriofaga- takim jak np. u drożdży.

reporter.leeds.ac.uk