Biotechnologia Molekularna dla Zdrowia – nowatorski projekt Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
08.02.2011

Projekt „Biotechnologia Molekularna dla Zdrowia" został przygotowany przez pracowników Wydziału Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Projekt ma charakter interdyscyplinarny, skupiając specjalistów z tak różnych dziedzin jak biochemia roślin i zwierząt, biofizyka i biologia molekularna. Z zakupionej aparatury skorzystają także współpracujące z UJ zespoły z innych ośrodków akademickich Krakowa, całej Polski i zagranicy. W ramach projektu rozwijana będzie także współpraca z firmami biotechnologicznymi i farmaceutycznymi.

Realizacja  projektu pozwoli na utworzenie nowych laboratoriów badawczych, pracujących wspólnie na rzecz opracowania nowych leków, metod diagnostycznych oraz rozwoju szeroko pojętej biomedycyny. Wynikiem realizacji projektu będzie powstanie 7 pracowni specjalistycznych: laboratoriów cytometrii obrazowej, proteomiki i transkryptomiki, inżynierii komórkowej i tkankowej, wirusologicznej diagnostyki molekularnej, biotechnologii roślin, banku przechowywania próbek biologicznych. Ponadto, w ramach projektu powstanie nowocześnie wyposażona zwierzętarnia, pozwalająca na hodowlę i badania wielu rodzajów zwierząt laboratoryjnych.

Celem projektu Biotechnologia Molekularna dla Zdrowia jest stworzenie narzędzi do badania molekularnych mechanizmów chorób cywilizacyjnych. Zakupiona w ramach projektu aparatura posłuży opracowaniu narzędzi do prewencji, diagnostyki i leczenia m. in. chorób układu krążenia, cukrzycy, chorób infekcyjnych i nowotworowych. Wdrożenie wyników tych badań w przemyśle farmaceutycznym i biotechnologicznym przyniesie nie tylko pozytywne efekty pod względem ekonomicznym, ale w dłuższej perspektywie może również skutkować poprawą stanu zdrowia i jakości życia społeczeństwa.

Badania prowadzone na Wydziale Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii Uniwersytetu Jagiellońskiego skupiają  się na podstawowych procesach biofizycznych i biochemicznych zachodzących u zwierząt, roślin, bakterii i wirusów, oraz na zastosowaniach biotechnologicznych tej wiedzy.

Wydział  Biotechnologii prowadzi ponadto bardzo owocną współpracę naukową z osiemdziesięcioma polskimi i zagranicznymi ośrodkami akademickimi (m.in.: Medical College of Wisconsin w Milwaukee czy Uniwersytet Georgia w Atenach).

Źródło: WBBIB