Biopolimerowa folia nie szkodzi środowisku

Naturalne folie ze złożonych cukrów z alg czerwonych i żelatyny, które mają właściwości przeciwdrobnoustrojowe i antyoksydacyjne, mogą zastąpić plastik w opakowaniach jednorazowych. Recepturę opracowała dr inż. Ewelina Jamróz z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

Idea biopolimerowej folii polega na zastosowaniu łatwo dostępnych i tanich składników, które potrafią całkowicie rozłożyć się w glebie już w cztery tygodnie. Zdaniem badaczki folie mają duży potencjał komercjalizacji, z uwagi na rosnące zapotrzebowanie na produkty ekologiczne, przyjazne ludziom i środowisku. – Zgłoszone do opatentowania rozwiązanie to biopolimerowa folia, której matrycę stanowi kompleks polisacharydu oraz białka, wypełniacze zaś to nanocząstki selenu oraz srebra – tłumaczy dr inż. Jamróz. Dodaje, że produkt łatwo ulega biologicznemu rozkładowi i nie jest toksyczny.

Folie biopolimerowe zawdzięczają swoje aktywne właściwości dodatkom nanocząstek srebra oraz selenu. Badaczka udowodniła, że pozwalają przechowywać owoce mini kiwi o około 4-6 dni dłużej, niż w zwykłych opakowaniach. Zapakowane w polietylen owoce po sześciu dniach pokryły się grzybem, w innowacyjnej folii wciąż nadawały się do spożycia. Trwają badania nad zastosowaniem folii na bazie furcelleranu wzbogaconych w różne dodatki aktywne: olejki eteryczne, ekstrakty roślinne, nanowypełniacze oraz bioaktywne peptydy. Mają one być konkurencją dla syntetycznych materiałów, które stanowią zagrożenie ekologiczne.

PAP - Nauka w Polsce