Amerykańska gra internetowa zdekodowała białko wywołujące AIDS w trzy tygodnie
20.09.2011

Problem AIDS, nad którym naukowcy pracują od 15 lat został rozwiązany w zaledwie 3 tygodnie. Posłużyła do tego internetowa gra Fold.it. Twórcy gry chcieli zachęcić użytkowników do modelowania struktury białek, podsuwając im puzzle składające się na dobrze znane proteiny.Gra Fold.it to element projektu obliczeń rozproszonych Rosetta@home, pod kierownictwem Davida Baker z Uniwersytetu Stanu Washington w Seattle.Programiści chcieli udoskonalić algorytmy wykorzystywane w oprogramowaniu wyliczającym fałdowanie nowych białek.

Naukowcy z USA, Polski oraz Czech podsunęli graczom zadanie, polegające na zbudowaniu modelu proteazy wirusa Masona-Pfizera (M-PMV). Enzym ten wywołuje u małp syndromy podobne do AIDS. Proteaza ta odgrywa kluczową rolę w dojrzewaniu wirusa HIV i jego proliferacji. Efekt okazał się sukcesem w skali światowej. Użytkownicy wspólnymi siłami rozwiązali tą zagadkę.

Na całym świecie przez kilkanaście lat prowadzone były badania nad ustaleniem struktury krystalicznej tego białka. Graczom Fold.it wystarczyły na to trzy tygodnie. Co ciekawe, wśród uczestników gry, niewiele osób miało jakiekolwiek pojęcie o proteomice. Jedyną podpowiedzią jaką otrzymali były podstawowe koordynaty struktury, uzyskane drogą spektroskopii NMR.

Dzięki temu odkryciu mamy w rękach model enzymu, który pozwala zrozumieć jego funkcjonowanie na poziomie molekularnym i rzuca nowe światło na przygotowywanie leków antyretrowirusowych. W teorii, odkrycie sposobu powielania się białka w retrowirusach może pomóc naukowcom w stworzeniu leku, który zatrzyma ich rozprzestrzenianie się.

Z dumą informujemy, że wśród naukowców odpowiedzialnych za ten sukces są polscy naukowcy: Maciej Kazmierczyk (Uniwersytet A. Mickiewicza w Poznaniu), Mirosław Gilski (Uniwersytet A. Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN), Prof. Mariusz Jaskólski (Uniwersytet A. Mickiewicza w Poznaniu,  Instytut Chemii Bioorganicznej PAN) i Szymon Krzywda (Uniwersytet A. Mickiewicza w Poznaniu).

Na podstawie „Crystal structure of a monomeric retroviral protease solved by protein folding game players” opublikowanym w Nature Structural & Molecular Biology.

red. Blanka Majda