Program zakładał 5-minutowe pitche (po polski lub angielsku), a następnie 10-minutową sesję Q&A. Pytania zadawały ekspertki: Agnieszka Wiercińska-Krużewska (WKB lawyers), Maryla Wojcieszek (Huge Thing) i Agnieszka Sobkiewicz (Salve Medica), ale także publiczność korzystająca z aplikacji Slide. Wystarczyło zeskanować kod QR, by za pomocą dedykowanej strony dopytać innowatorów o szczegóły. Pilnowanie czasu i zadawanie pytań od publiczności należało do obowiązków prowadzącego. Doskonale poradził sobie z tym zadaniem Jakub Chwiećko (Medical Innovation Institute). Jego poczucie humoru i profesjonalizm łagodziły stres uczestników, którzy prezentowali swoje pomysły na forum ekspertów z branży. Było to szczególnie cenne w przypadku trzech start-upów, które skorzystały z możliwości pitchowania online.
Założenia
Dzieci i kobiety w ciąży stanowią unikalną grupę. Troska o ich dobro popycha nas do poszukiwania najskuteczniejszych i najbezpieczniejszych metod diagnostyki, profilaktyki i leczenia. Zdrowie i komfort pacjentów – zwłaszcza tych najmniejszych – sprawia, że zamiast rywalizować jednoczymy się we wspólnym celu. Mother and Child Startup Challenge to nie tylko konkurs, ale przede wszystkim wizjonerskie spojrzenie w przyszłość ochrony zdrowia. – To jedyne takie wydarzenie, w którym publiczne szpitale otwierają się na współpracę z najbardziej innowacyjnymi start-upami medycznymi – podkreślił podczas inauguracji wydarzenia dr n. med. Tomasz Maciejewski. Zwycięzcę tegorocznej edycji MCSC poznamy podczas uroczystej gali na koniec listopada. Założeniem Demo Day jest umożliwienie start-upom przestawienia swoich pomysłów szerokiemu gremium.
Pomysły start-upów
Start-upem, który rozpoczął Demo Day, była Aptamedica z propozycją innowacyjnego analizatora do personalizacji skomplikowanych terapii. Projekt Macieja Łacha, Mateusza Fila i Kamila Pawełkiewicza zakłada możliwość pomiarów w czasie rzeczywistym, m. in. oznaczania markerów sepsy czy monitorowania stężenia podawanych leków.
EFM – czyli engineers for medicine – w osobie Miłosza Jamrożego zaprezentowało Mudisocard. Jest to opatentowany układ pomiarowy, dający możliwość rozszerzenia diagnostyki EKG. Elektrody umieszczane na ciele pacjenta „budują” obraz klatki piersiowej w modelu 3D, pozwalając na zmierzenie w czasie jednego badania trzech sygnałów: oporu elektrycznego, osłuchiwania serca i płuc oraz wektokardiografii.
Trzecim prelegentem był Piotr Skarżyński z Medvoice, który połączył się z nami za pomocą aplikacji Teams. Start-up proponuje narzędzie wspomagające prace lekarzy poprzez redukcję czasu poświęcanego na czynności administracyjne. Jest to projekt skierowany na rynek polski, a według założeń pierwsze testy miałyby ruszyć za około trzy miesiące.
Konrad Zieliński i Gabriela Kołtun z Uhura Bionics przedstawili nowatorski projekt VOXFLOW AI. To zaawansowany wzmacniacz głosu z wykorzystaniem AI, który w czasie rzeczywistym poprawia i wzmacnia mowę użytkownika, ucząc się jednocześnie specyficznego kodu językowego. Założeniem twórców jest nie tylko funkcjonalność urządzenia, ale również jego estetyka. W zamyśle start-upu urządzenie medyczne miałoby być równie ładne, jak biżuteria i znormalizowane, zupełnie jak okulary. Dowiedzieliśmy się też o możliwości „zawekowania” głosu, czyli zabezpieczenia go na wypadek groźby jego utraty, np. przed operacją usunięcia krtani. W ten sposób osoby korzystające z urządzenia mogłyby nadal mówić swoim unikalnym głosem, z zachowaniem jego barwy.
Semi Robotics – Krzysztof Stelmach, Izabela Felińska oraz Paweł Gawroński – przedstawiło robota karmiącego FIDI. Roboty asystujące to odpowiedź na problem starzejącego się społeczeństwa, utraty autonomii, a także niedoboru opiekunów (również w segmencie opieki zdrowotnej). Robot wykorzystuje sztuczną inteligencję i dopasowuje się do użytkownika, zwiększając jednocześnie jego samodzielność.
Produkt NanoCarbon Group – CardioGuard™ przestawił Rafał Jędrysiak. Wynalazkiem start-upu jest koszulka nano-EKG dedykowana kobietom w ciąży. Umożliwia monitorowanie parametrów kardiologicznych matki i płodu podczas codziennych czynności, bez konieczności odwiedzania szpitala czy przychodni. CardioGuard™ umożliwia wczesne wykrywanie nieprawidłowości kardiologicznych, a dzięki bieżącej analizie danych EKG – redukuje ryzyko poważnych zdarzeń sercowych.
Następnie Tomasz Bartosiak z UES Ultra Echo Scan opowiedział o innowacyjnym rozwiązaniu, które automatycznie wykrywa prawdopodobieństwo wrodzonych wad serca (WWS) w badaniu UKG noworodków oraz wskazuje na obecność lub brak WWS. Odpowiada za to oprogramowanie SaaS służące do analizy nagrań diagnostycznych z USG. Łatwy w użyciu system, z prostym interfejsem, pozwoli na wykrycie WWS w określonych zapisach ultrasonograficznych już podczas rutynowych badań przesiewowych.
Ostatnim polskim start-upem był FunkBIOTICS, reprezentowany przez Monikę Bończa-Tomaszewską, Agnieszkę Magryś i Marcina Bończa-Tomaszewskiego. Ich rozwiązaniem jest KARVADERM – antyseptyczny opatrunek w formie membrany hydrożelowej pomocny w leczeniu trudno gojących się ran, zainfekowanych lub zagrożonych infekcją. Start-up pracuje też nad wprowadzeniem opatrunku w formie lekkiej pianki, która po nałożeniu na skórę, tworzy filtr utrzymujący się do pierwszego mycia. Składniki produktu są całkowicie naturalne i biodegradowalne.
Na zakończenie online zaprezentowały się dwa włoskie start-upy: Omnidermal Biomedics i SynDiag. Omnidermal Biomedics reprezentowała Sara Becchi. Propozycją start-upu jest WoundViewer – automatyczne urządzenie służace do precyzyjnego pomiaru i klasyfikacji klinicznej ran przewlekłych. Pozwala na zmierzenie i sklasyfikowanie rany w trzech różnych skalach klinicznych (WBP, TIME i TEXAS). Automatycznie określa też stopień zakażenia, dzięki wykorzystaniu obrazowania termowizyjnego.
Daniele Conti z SynDiag opowiedział o OvAi – urządzeniu pozwalającym na wczesną diagnostykę raka jajnika. W jego skład wchodzą OvAi Focus, pozwalający na wykrycie torbieli jajników w obrazach USG oraz OvAi X, który wspomaga diagnostykę różnicową za pomocą tzw. wirtualnej biopsji. OvAi X przewiduje dokładną klasę histologiczną guza, dostarczając podstawowych informacji w sprawie leczenia.
Podsumowanie
Ciekawe prezentacje, wnikliwe pytania i wyczerpujące odpowiedzi – tak wyglądał Demo Day 3. edycji Mother and Child Startup Challenge. Dla start-upów udział w evencie był również okazją do networkingu i zawarcia znajomości, które – być może – przerodzą się we współpracę przy kolejnych przedsięwzięciach. Więcej na temat start-upów przeczytacie TUTAJ.
KOMENTARZE