Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Rusza III edycja Mother and Child Startup Challenge – międzynarodowego konkursu Instytutu Matki i Dziecka
Rusza III edycja Mother and Child Startup Challenge – międzynarodowego konkursu Instytutu M

Autorzy innowacyjnych pomysłów z całego świata po raz trzeci zmierzą się w prezentacji swoich pomysłów przed najwyższej klasy polskimi ekspertami branżowymi. Już niebawem innowatorzy zaprezentują rozwiązania mające zmieniać przyszłość opieki zdrowotnej dla kobiet i dzieci. Czy tym razem uda się wyłowić rozwiązania, które uzdrowią polski system opieki zdrowotnej i zrewolucjonizują rynek usług medycznych?

 

 

14 maja 2024 r. wystartowała III edycja konkursu Mother and Child Startup Challenge. To prestiżowy międzynarodowy konkurs organizowany przez polski Instytut Matki i Dziecka wraz z towarzyszącymi mu szpitalami. Łączy państwowe podmioty medyczne i sektor prywatny we wspólnym dziele zrewolucjonizowania usług medycznych. Inicjatywa ta ma za zadanie promować kreatywność oraz wspierać rozwój innowacji z obszaru zdrowia kobiet i dzieci. Celem inicjatywy jest nie tylko wyróżnienie najlepszych pomysłów i wsparcie twórców. Ten konkurs to również (jeśli nie przede wszystkim) szansa na znalezienie odpowiedzi na wiele problemów i wyzwań trapiących system opieki zdrowotnej. W poprzednich edycjach uczestnicy konkursu pochylali się nad kwestiami, takimi jak: nadmiar informacji, braki kadrowe czy zbyt krótki czas trwania wizyt lekarskich oraz nad powszechnymi problemami zdrowotnymi, jak rak szyjki macicy czy depresja i zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży.

To niepowtarzalna okazja dla przedsiębiorców oraz innowatorów, którzy chcą zmienić oblicze medycyny. Dzięki udziałowi w konkursie będą oni mieli szansę zaprezentować stworzone przez siebie nowatorskie produkty lub procesy, które mogą zrewolucjonizować sektor opieki zdrowotnej. – Z satysfakcją uczestniczę w Radzie Programowej konkursu Mother and Child Startup Challenge, który również pokazuje najlepsze cechy podmiotów działających w systemie ochrony zdrowia. Obserwuję zarówno poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań, gotowość na nowe wyzwania, jak i bliską współpracę na rzecz pacjentów – mówi Barłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta

W poprzedniej edycji 51 firm z całego świata konkurowało o możliwość wprowadzenia swoich innowacyjnych pomysłów do 6 publicznych szpitali na terenie Polski. W trzeciej edycji konkursu udział mogą wziąć wszystkie podmioty, które wnoszą innowacyjne rozwiązania do obszaru szeroko pojętej opieki zdrowotnej nad kobietami oraz dziećmi. Zgłosić można zarówno innowacje z obszaru diagnostyki, profilaktyki i leczenia chorób kobiecych oraz okresu ciąży i połogu, jak i z każdej dziedziny pediatrii oraz te, które mogą usprawnić procesy administracyjno-organizacyjne szpitali. 

Uczestnicy po raz kolejny zaprezentują rewolucyjne pomysły i produkty przed wybitnymi autorytetami medycznymi i ekspertami z dziedziny biznesu. Dla start-upów to niepowtarzalna okazja do uzyskania wsparcia finansowego, mentoringu oraz możliwości rozwoju swojej działalności, dla większych firm – możliwość przedstawienia i przetestowania opracowanych rozwiązań w środowisku placówki medycznej. Zdaniem Bartłomieja Chmielowca to jedna z największych wartości tej inicjatywy: – Szczególnie cenne jest decydowanie się od razu na kolejny krok – nie tylko wybranie interesujących projektów, ale również danie im szansy na wdrożenie w ramach pilotażu w wiodących ośrodkach.

Uczestnicy powalczą nie tylko o nagrodę w postaci wdrożenia swoich innowacji w funkcjonujących szpitalach, ale też wsparcie merytoryczne i materialne. Konkurs jest też okazją do nawiązania cennych kontaktów biznesowych oraz zdobycia nowych umiejętności. To wyjątkowa szansa dla ambitnych innowatorów pragnących uczestniczyć w transformacji rynku usług medycznych. Wartością dodaną są powstające raporty dotyczące zgłoszonych w konkursie innowacji. Zawarte w nich informacje stanowią cenną bazę wiedzy dla personelu medycznego i innowatorów z całego świata.

Innowacje, które realnie działają

Zwycięskie rozwiązania wyłonione w poprzednich edycjach są już z powodzeniem stosowane i odmieniają oblicze opieki medycznej, nie tylko w Polsce. W pierwszej edycji największą uwagę przykuły dwa projekty. Pierwszym był system CarnaLife Holo, opracowany przez krakowską firmę MedApp S.A., który umożliwia specjalistom medycznym oglądanie danych diagnostycznych w formie hologramu 3D. Lekarze wyposażeni w gogle HoloLens mogą zobaczyć struktury anatomiczne, tkanki miękkie, kości i naczynia krwionośne. Technologia ma potencjał na poziomie światowym ze względu na wykorzystanie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości do operacji pediatrycznych. Rozwiązanie jest z powodzeniem stosowane w polskich szpitalach. Dr n. med. Krzysztof Bronowicki, specjalista chirurgii dziecięcej i chirurgii onkologicznej z Kliniki Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży – Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie wysoko ocenia skuteczność nowatorskiej technologii: – W Klinice Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży przeprowadziliśmy dotychczas 11 zabiegów z wykorzystaniem technologii mieszanej rzeczywistości (AR – augmented reality) firmy MedApp. Porównanie szczegółów anatomicznych u pacjenta z obrazem holograficznym pozwoliło mi na precyzyjne preparowanie i radykalne usunięcie operowanych zmian nowotworowych. W Instytucie Matki i Dziecka do tej pory okulary mieszanej rzeczywistości były wykorzystywane do bardziej skomplikowanych przypadków medycznych. W sytuacji, w której ta technologia wpisałaby się na stałe w koszyk świadczeń NFZ, chętnie korzystałbym z jej potencjału w szerszym zakresie.

Drugim zwycięzcą I edycji została firma Infermedica, niedawno wyróżniona w światowym zestawieniu World's Best Digital HealthCompanies 2024. Firma opracowała pomocne w procedurze triażu rozwiązanie pod nazwą Symptom Checker stanowiące odpowiedź na powszechny problem pacjentów „autodiagnozujących” swoje objawy w Internecie. Jak mówi dr n. med. Tomasz Maciejewski, dyrektor Instytutu Matki i Dziecka, w którym zwycięskie rozwiązanie zostało wdrożone: – Symptom Checker oferuje jasne i zrozumiałe wyjaśnienia dotyczące objawów, co umożliwia pacjentom bardziej świadome podjęcie decyzji dotyczących ich zdrowia. Istotne jest w mojej ocenie udostępnianie pacjentom źródeł wiedzy na temat ich objawów zgodnych z aktualną wiedzą medyczną, aby nie bazowali oni na wynikach znalezionych w wyszukiwarkach internetowych. Integracja Infermedica Symptom Checker z naszą stroną internetową przebiegła naprawdę sprawnie.

Główną nagrodę w II edycji Mother and Child Startup Challenge zdobyły firmy: Clebre, Calmsie, TruScreen i Laserobaria2.0_S. Jak obiecuje Instytut Matki i Dziecka, ta edycja będzie jeszcze bardziej inspirująca i pełna niespodzianek. Jakie perły zostaną tym razem wyłowione i wykorzystane dla dobra pacjentów? Okaże się już niebawem! Szczegółowe informacje o zasadach konkursu oraz procesie zgłaszania znajdują się na stronie internetowej.

Źródła

Fot. Instytut Matki i Dziecka w Warszawie

KOMENTARZE
news

<Maj 2025>

pnwtśrczptsbnd
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
Newsletter