Copernicus College to pierwsza polska uczelnia wyższa ulokowana w Internecie. Jej oficjalne otwarcie nastąpiło 1-go października zeszłego roku. Póki co uniwersytet działa jako wersja beta, jednak w żadnym stopniu nie umniejsza to jego wartości dydaktycznej - obecnie na stronie dostępnych jest 6 kursów oraz 6 wykładów gościnnych. Ich ilość zwiększa się systematycznie, mniej więcej raz w miesiącu pojawia się coś nowego. Z czego można wybierać aktualnie? Kosmologia, wiązania chemiczne w ciele stałym czy wprowadzenie do algebry - wygląda na to, że założyciele dążą do tego, by każdy student Copernicus College mógł znaleźć coś dla siebie.
Kiedy w ogóle powstał pomysł przeniesienia wiedzy przekazywanej przez uczelnie wyższe do rzeczywistości wirtualnej? Początki studiów online sięgają roku 2011, kiedy to pewna para profesorów: Sebastian Thrun z Uniwersytetu Stanford oraz Peter Norvig z Uniwersytetu California postanowili nauczyć chętnych czegoś o sztucznej inteligencji. W tym celu skonstruowali darmowy kurs online zatytułowany „Wprowadzenie do Sztucznej Inteligencji” („Introduction to Artificial Inteligence”). Odzew był ogromny: na kurs zapisało się ponad 160 tys. osób z ponad 190 krajów. Zachęcony sukcesem Thrun poszedł za ciosem i w roku 2012 powstał Udacity - pierwszy na świecie wirtualny uniwersytet. W przeciwieństwie do pozostałych platform, jest on ściśle profilowany i nakierowany na nauki informatyczne. Poza darmowymi kursami oferuje też uzyskanie (w partnerstwie z Uniwersytetem Georgia) stopnia magistra informatyki oraz specjalny program zwany „Nanodegree”, praktycznie gwarantujący natychmiastowe zatrudnienie po jego ukończeniu. Obie powyższe formy nauki są już jednak niestety płatne.
Dojście do takiego poziomu rozwoju zajmie zapewne Copernicus College trochę czasu, jest on jednak na dobrej drodze. Ma coś, co go wyróżnia na tle pozostałych platform: wykłady gościnne oraz e-podręczniki. Wykłady, przeprowadzane przez światowej sławy ludzi nauki, są nagrywane w Krakowie, tłumaczone i udostępniane na stronie. Każdy wykład poza samym materiałem filmowym zawiera dodatkowe materiały dydaktyczne, wypunktowane najważniejsze informacje oraz możliwości sprawdzenia swojej wiedzy, np. w formie quizów. Strona oferuje również słuchaczom możliwość dyskusji na wybrany temat. Jeśli więc z jakichś przyczyn nie chcemy lub nie możemy wziąć udziału w kursie, który niewątpliwie wymaga trochę wolnego czasu, wykłady gościnnie są dobrą alternatywą. E-podręczniki natomiast (na ten moment dostępny jest wprawdzie tylko jeden, ale cierpliwości, to się zmieni!) oferują studentom uzupełnienie wiedzy uzyskanej podczas kursu lub odpowiednie przygotowanie się do danego zagadnienia. Są one multimedialne, ze starannie wybranymi materiałami filmowymi jako uzupełnieniem tekstu.
Inicjatywa, rozpoczęta przez Fundację Centrum Kopernika w Krakowie, ma pełne szanse na sukces. Rzetelnie przygotowana zachęca do siebie już na pierwszy rzut oka. Łatwość rejestracji i przejrzystość materiałów również dobrze wróżą Copernicus College. Trzymamy kciuki!
KOMENTARZE