Sukces zaczyna się od spotkań
Podczas targów odwiedzający zapoznali się z ofertą blisko 80 najważniejszych wystawców z branży spożywczej, kosmetycznej, chemicznej, farmaceutycznej, motoryzacyjnej, elektronicznej, transportowej i przemysłowej, którzy prezentowali usługi w aż 10 strefach tematycznych: PACKAGING, LABELLING, ECO, E-COMMERCE, MACHINES, COMPONETS, PRINT FINISHING, POS & DISPLAYS, LUXPACK, SERVICES. Wśród wystawców znalazły się zarówno firmy, które od lat wystawiają się na targach Packaging Innovations, jak i te, które po raz pierwszy wzięły udział w imprezie. – Dla nas są to bardzo relacyjne targi, więc wizerunkowo nie wyobrażamy sobie, żeby nas tutaj nie było. Nie ukrywam, że bardzo dużo klientów, do których czasem jest trudno dotrzeć, przychodzi bezpośrednio tutaj i wówczas nawiązujemy współpracę. Także są to dla nas mocne targi, jeśli chodzi o pozyskanie nowych klientów. Zajmujemy się produkcją ekologicznych komponentów do pakowania, a naszą główną produkcją są wióry papierowe do wypełnień paczek i wszelkiego rodzaju pudełka, bibułki – wszystko, co wiąże się z ekologicznym pakowaniem. Na naszym stoisku nigdy nie narzekamy na nudę, bo u nas zawsze coś się dzieje – podsumowała Patrycja Bylak, COO firmy Rbeco, która na Targach Packaging Innovations była trzeci rok z rzędu.
Oprócz wystawców z długoletnim stażem na Packaging Innovations nie zabrakło również tych, którzy po raz pierwszy wzięli udział w wystawie. – Jako wystawca jesteśmy po raz pierwszy na Targach Packaging Innovations, natomiast Targi same w sobie znamy i bywaliśmy na nich wcześniej jako odwiedzający. Nasze stoisko cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, wczoraj było widać wręcz kolejki do naszego stoiska. Na Targach chcieliśmy pokazać, jakie mamy możliwości, a mamy je bardzo szerokie – od opakowań z tektury falistej, po foliopaki, torby. W zasadzie możemy zrobić to, co klient sobie zażyczy, więc chcieliśmy pokazać cały wachlarz naszych możliwości i porozmawiać z klientami, bo nie zawsze na stronie wszystko widać. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy się pokazać zwłaszcza wśród wielu znanych i wspaniałych firm, więc oceniamy udział bardzo dobrze – oceniła Aleksandra Hutkowska, Business Partner Manager firmy Packhelp.
Podobnego zdania jest Barbara Rodek, Sales Manager firmy Epacking. – Pierwszy raz wystawiamy się na targach Packaging Innovations, a naszym celem było pokazanie rozwiązań dotyczących pakowania. Jesteśmy polskim producentem, chcieliśmy się pochwalić naszymi rozwiązaniami i dodatkowo pozyskać nowych klientów oraz dystrybutorów naszych produktów. Myślę, że cel uda się zrealizować, ponieważ nasze stoisko i nasze produkty cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem wśród potencjalnych klientów ze względu na to, że są ekologiczne, innowacyjne i stanowią alternatywne rozwiązanie dla plastikowych wypełnień.
Mocne uściski dłoni
Targi Packaging Innovations po raz kolejny udowodniły, że spotkania bezpośrednie mają ogromną moc. – Dla nas udział w targach stacjonarnych ma bardzo dużą wartość, ponieważ możemy się spotkać z naszymi aktualnymi klientami na żywo i dodatkowo poznać się z tymi potencjalnymi oraz pokazać nasze rozwiązania. Myślę, że jednak jest to najlepsza forma prezentacji naszych produktów, kiedy klient może dotknąć ten produkt, spróbować samemu zapakować dane towary – zauważyła Barbara Rodek.
W relacjach biznesowych kluczową rolę odgrywa zaufanie, co akcentował Bolesław Jasinowicz, wiceprezes firmy FANO. – Relacje bezpośrednie na pewno zwiększają zaufanie obu stron wobec siebie i to jest bardzo ważne. Kiedy możemy usiąść przy jednym stole, porozmawiać, poznać się, to ta współpraca na koniec układa się jeszcze lepiej. Myślę więc, że jest to bardzo ważne zarówno w spotkaniach na targach, jak i podczas wizyt bezpośrednich, kiedy odwiedzamy naszych klientów lub kiedy klienci odwiedzają nas.
Pandemia z całą pewnością bardzo mocno odcisnęła się na branży opakowań. Po miesiącach lockdownu, pracy zdalnej i braku możliwość podróży służbowych wszystko jednak powoli powraca na właściwe tory. – To jest nasz debiut na targach. Zbieramy doświadczenia, uczymy się, obserwujemy i wyciągamy wnioski na przyszłość. Jesteśmy mile zaskoczeni, mieliśmy sporo odwiedzających i liczymy, że będzie kontynuacja w przyszłości. Cenimy sobie kontakt twarzą w twarz. Można się poznać, porozmawiać. Osoby, które odwiedziły nas na stoisku, były stęsknione tego kontaktu bezpośredniego. Ludzie chcą się spotykać, rozmawiać i poznawać się. To nie to samo co przez e-mail, telefon czy kamerkę, także ja osobiście bardzo to sobie cenię – zdradził Piotr Modzelewski, Commercial Director Zakładu Poligraficznego Ekorol.
Siłę spotkań doceniła również Justyna Kierzkowska-Grzyb, kierownik Działu Marketingu w firmie Aniflex. – Przerabialiśmy wersje online, organizowaliśmy różnego rodzaju webinary, natomiast w moim przekonaniu nic nie zastąpi spotkań bezpośrednich, kiedy człowiek może zobaczyć i dotknąć dany produkt. My bardzo promujemy ekologiczne rozwiązania zawierające różnego rodzaju elementy z recyklingu i trudno jest nam je sprzedawać, nie pokazując ich na produktach. No więc to jest chyba największa wartość spotkań stacjonarnych – to, że możemy klientowi nie tylko opowiedzieć o tym, co mamy, ale też po prostu pokazać.
Zmiany, wyzwania i nadchodzące trendy
Zmiana – to słowo-klucz minionej edycji. Zmienia się rola targów, zmieniają się również oczekiwania konsumentów względem opakowań. W obu przypadkach wybór staje się coraz bardziej świadomy. Jak zaobserwowali wystawcy, aktualnie na targi przychodzi więcej konkretnych odwiedzających, którzy poszukują nowych rozwiązań. Podobnie jest w przypadku opakowań, od których oczekuje się więcej niż atrakcyjnego designu. Pandemia oraz sytuacja geopolityczna bardzo mocno wpłynęły na rynek. Pojawiły się nowe wyzwania, przed którymi stanęły firmy produkujące i dystrybuujące opakowania. Wzrost cen surowców, problemy z logistyką, unijne regulacje, na czele z dyrektywą Single Use Plastic (SUP) – targi Packaging Innovations jak na dłoni pokazały, czym żyje branża. – Pandemia spowodowała, że zmienił się sposób komunikacji. Dla przykładu, skupiając się na kosmetyce, mieliśmy galerie handlowe, sklepy, a teraz widzimy zmianę, jeśli chodzi o sposób zamawiania konsumentów. To, co kiedyś było normą na Dalekim Wschodzie, gdzie sklepy są wystawami, a zakupy i tak były dokonywane bezpośrednio przez Internet, zaczyna w coraz większym stopniu funkcjonować wśród europejskich klientów, więc tu widzimy zmianę dystrybucji i być może zamawiania produktu przez naszych klientów. Jeśli chodzi o nas, to generalnie zmienił się wpływ materiałów z recyklatów. Te trend rozpoczął się przed pandemią, a w tej chwili jest kontynuowany. Pozostają wyzwania z tym związane, takie jak dostępność recyklatów dopuszczonych do kontaktu z żywnością, ale zmiany tej na pewno nie zatrzymamy – powiedział Tomasz Rathman, dyrektor generalny oddziału w Otwocku firmy Berry Global.
Zdaniem Roberta Rogalskiego, głównego specjalisty ds. sprzedaży firmy Arexim: – Wyzwaniem, przed którym od pewnego czasu stoi branża opakowań, jest logistyka – wzrost cen transportu, brak dostępności kontenerów czy nawet kierowców. Czasami trudno jest znaleźć transport, żeby coś przewieźć w Europie lub Polsce i to według mnie sprawia największy kłopot zarówno naszym klientom, jak i naszym dostawcom, którzy borykają się z tym, aby dostarczyć coś na czas, w odpowiedniej jakości i cenie.
Opinią na temat wyzwań, przed jakimi stoi branża, podzielił się również Bolesław Jasinowicz. – Ekologia, przepisy i regulacje narzucone przez Unię Europejską, brak lub wysoka cena surowców – branża jest w trudnej, popandemicznej sytuacji, w trakcie wojny w Ukrainie. Pewne kierunki, wcześniej wskazane w obliczu aktualnego położenia, zostały zaburzone, a łańcuchy dostaw poprzerywane. Jesteśmy w zupełnie innej rzeczywistości.
Młodzi twórcy i nowe pomysły
Każdego roku ogromne zainteresowanie wśród odwiedzających budzi Strefa Studenta. Nie inaczej było podczas 11. edycji konkursu, którego celem jest stworzenie szansy młodym projektantom stawiającym pierwsze zawodowe kroki. Pierwszego dnia poznaliśmy tegorocznych laureatów:
* w kategorii „Szata graficzna” pierwsze miejsce otrzymała Małgorzata Kosicka z Politechniki Bydgoskiej za projekt opakowań oraz etykiet piw rzemieślniczych (Bydgoski Zakład Piwa Architektonicznego),
* w kategorii „Funkcjonalność i forma” pierwsze miejsce otrzymała Milena Bruska z Politechniki Bydgoskiej za projekt opakowań na zabawkę edukacyjną,
* w kategorii „Wrażenie” pierwsze miejsce otrzymał Wojciech Zabel z Politechniki Bydgoskiej za projekt Case Island (opakowanie na zestaw szkolny dla dzieci),
* dodatkowo wyróżnienie otrzymała Natalia Stanisławska z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie za projekt folii skrobiowo-chitozanowej z kurkuminą (biodegradowalne opakowania inteligentne).
Sponsorem nagrody była firma FANO. – Drugi rok z rzędu jesteśmy sponsorem Strefy Studenta. Uważam, że należy wspierać młodych twórców i to właśnie staramy się robić. Szczególnie zwróciło moją uwagę to, że przy dzisiejszym nastawieniu na wymagające wielu kolorów opakowania, te prezentowane w Strefie Studenta były stonowane i przemyślane pod względem ekologicznym. Wystarczyły dwa, trzy kolory, aby zrealizować opakowanie – opisywał Bolesław Jasinowicz.
Targi to wrażenia, emocje, rozmowy, ale i wymagająca praca wszystkich, którzy biorą udział w wydarzeniu. – Czas na targach płynie szybciej – 8 godzin na targach jest zdecydowanie bardziej eksploatujące niż 8 godzin w pracy stacjonarnej, natomiast o to chyba chodzi, żeby było intensywnie, żeby było zainteresowanie, żeby można było porozmawiać z ludźmi – spuentował Piotr Modzelewski. Nagrodą za trudy są kieszenie pełne wizytówek, które z czasem przeradzają się w nowe kontrakty. Za nami 14. edycja Międzynarodowych Targów Packaging Innovations, ale przed nami 15., która odbędzie się 1-2 czerwca 2023 r. w EXPO XXI Warszawa.
KOMENTARZE