Farah Ahmed z Amerykańskiej Rady ds. produktów higieny osobistej (PCPC) przedstawiła oświadczenie skierowane do Centrum Zwalczania i Zapobiegania Chorobom (CDC) w odpowiedzi na wniosek odnośnie informacji o ograniczeniu ekspozycji na promieniowanie UV w celu zmniejszenia zachorowalności na raka skóry.
Ahmed w swoim oświadczeniu zaleciła m.in.: informacje na temat profilaktyki raka skóry umieszczane na etykietach produktów , poszerzenie wiedzy społeczeństwa na temat ochrony przeciwsłonecznej, zwiększenie wiedzy społeczeństwa na temat filtrów przeciwsłonecznych, uświadomienie społeczeństwu ryzyka jakie niesie za sobą incydentalna / całodobowa ekspozycja na słońce oraz utworzenie forum z dermatologii.
Osoby w każdym wieku i niezależnie od karnacji powinny codziennie stosować krem z filtrem UV, aby zmniejszyć ryzyko przedwczesnego starzenia się skóry i raka skóry, powiedziała Ahmed
Działania Rady w celu edukowania społeczeństwa na temat korzyści zdrowotnych wynikających z codziennego stosowania ochrony przeciwsłonecznej:
- zapewnienie ogromnej ilości danych naukowych i technicznych potwierdzających zdolność filtrów do ochrony przeciwsłonecznej, zmniejszania ryzyka starzenia się skóry i raka skóry. Po raz pierwszy w 2011 roku Food and Drug Administration ( FDA) zezwala firmom na umieszczanie na opakowaniach informacji o sprawdzonych efektach stosowania kosmetyków przeciwsłonecznych.
- stworzenie serii materiałów wideo zatytułowanych Skin Smart , aby pomóc w nauczaniu społeczeństwa o zdrowej skórze i dobrym samopoczuciu . Pierwszy odcinek Skin Smart ma na celu pomóc konsumentom zrozumieć nowe przepisy dotyczące etykietowania kosmetyków, jak również zwraca uwagę na wiele form kosmetyków przeciwsłonecznych w produktach codziennej pielęgnacji.
- Kolejny odcinek Skin Smart pokazuje jak promienie słoneczne mogą uszkodzić skórę, obala mity o bezpieczeństwie składników filtrów przeciwsłonecznych, i wyjaśnia korzyści płynące z zastosowania ochrony przeciwsłonecznej w codziennej pielęgnacji w walce z rakiem skóry i przedwczesnym starzeniu się.
- Organizowanie szeregu warsztatów edukacyjnych z dermatologii i ochrony przeciwsłonecznej z udziałem ekspertów z branży w celu omówienia i wymiany istotnych informacji dotyczących właściwej pielęgnacji skóry, w tym regularnego stosowania filtrów przeciwsłonecznych. Warsztaty pozwalają spojrzeć na ochronę przed słońcem z wielu różnych perspektyw – fotobiologii, chemii kosmetycznej, chirurgii czy doświadczeń klinicznych.
Bycie „skin smart” dotyczy dzielenia się wiedzą i doświadczeniem ekspertów , by dawać ludziom szanse dokonywania świadomych wyborów, jeśli chodzi o piękno i zdrowie ich skóry, twierdzi Ahmed.
Koalicja PASS (Public Access to Sunscreens) niedawno przedłożyła oświadczenie w odpowiedzi na wniosek CDC.
W swoich uwagach PASS namawia: FDA powinno nadrobić 10 lat zaległości w najnowszych formach ochrony przeciwsłonecznej i stworzyć przewidywalny, przejrzysty i terminowy przegląd procesu rejestracji nowych składników chroniących przed słońcem.
Według notatki PASS: Amerykańscy konsumenci mają ograniczony wybór, jeśli chodzi o szerokie spektrum produktów ochrony przeciwsłonecznej. Przypisuje się to opóźnieniu FDA co do ośmiu nowych składników przeciwko UV. Technologia oczekująca na zatwierdzenie przed FDA jest już szeroko dostępna w Europie, Azji, Ameryce Środkowej i Południowej od 15 lat”.
W czasach, gdy przypadki raka skóry przewyższają występowanie wszystkich innych nowotworów, a jeden Amerykanin umiera co godzinę od czerniaka,śmiertelną postać raka skóry, konieczny jest łatwy dostęp do najnowszych bezpiecznych i skutecznych produktów ochrony przeciwsłonecznej.
Koalicja PASS jest koalicją wielu organizacji zdrowia publicznego, dermatologii, firm produkujących składniki przeciwsłoneczne oraz zaniepokojonych obywateli, którzy wspólnie z FDA, Białym Domem i Kongresem pracują nad ustanowieniem terminowych i przejrzystych przepisów dotyczących produktów ochrony przeciwsłonecznej.
A jak wygląda kwestia prewencji raka skóry w Polsce i w Europie?
Portal Biotechnologia.pl poprosił o komentarz w tej sprawie Panią Ewę Starzyk Dyrektora Naukowego Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.
Europa była pierwsza i znacznie wcześniej wprowadziła podobną akcję edukacyjną, a także, a może przede wszystkim – wprowadziła stosowną legislację. W 2006 roku Komisja opublikowała zalecenie dotyczące produktów ochrony przeciwsłonecznej – ich oznakowania i skuteczności. Jednocześnie, razem z aktem prawnym Komisja przeprowadziła kampanię informacyjną nt. zagrożeń związanych z opalaniem. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego podczas akcji KE włączył się w działania promujące odpowiedzialne korzystanie ze słońca poprzez utworzenie strony edukacyjnej dla konsumentów www.uvagaslonce.pl
KOMENTARZE