Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Stanowisko Komitetu Naukowego ds. Produktów Konsumenckich przy Komisji Europejskiej dotyczące parabenów
17.02.2010
Parabeny( nipaginy) są popularnymi środkami konserwującymi, które powszechnie stosuje się w preparatach kosmetycznych w celu ich ochrony mikrobiologicznej. Ponad to dodatek nipagin nie modyfikuje cech produktów takich jak kolor, konsystencja czy zapach.
Pod względem chemicznym konserwanty te są estrami kwasu para-hydroksybenzoesowego. Najpowszechniej stosowane w kosmetologii są:

• metyloparabenu (INCI: Methylparaben)
• etyloparabenu (INCI: Ethylparaben)
• propyloparaben (INCI: Propylparaben)
• butyloparaben (INCI: Butylparaben)

Pojawiające się w ostatnich latach informacje o szkodliwym działaniu parabenów między innymi ze względu na rzekome działanie estrogenne butylparabenu, (co może być przyczyną rozwojów guzów piersi).

Nie zapominajmy, że każdy kosmetyk, który zostaje wprowadzony do obrotu musi zostać uznany za bezpieczny. Wiąże się to z przeprowadzeniem rygorystycznych badan i testów określających m.in. profil toksykologiczny czy mikrobiologiczny kosmetyku. Wszyto to ma na celu uzyskanie gwarancji bezpieczeństwa stosowania preparatów pielęgnacyjnych.

Komitet Naukowy ds. Produktów Konsumenckich po wnikliwej analizie badań dotyczących bezpieczeństwa stosowania parabenów stwierdza, że metylparaben oraz etylparaben są bezpieczne i ich stosowanie w kosmetykach nie powinno wzbudzać żadnych obaw. Stanowisko Komitetu dotyczące propylparabenu oraz butylparabenu nie zostało jeszcze jednoznacznie określone. Wymagane jest przeprowadzenie dodatkowych badań dotyczących przenikania przez skórę, metabolizmu i farmakokinetyki oraz toksyczności reprodukcyjnej tych estrów. Dopiero po zapoznaniu się i analizie wyników przeprowadzonych badan Komitet wyda opinię dotyczącą propyl i butylparabenu.

Pełne stanowisko Komitetu Naukowego znajdą Państwo tutaj.
KOMENTARZE
news

<Luty 2025>

pnwtśrczptsbnd
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
1
2
Newsletter