Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Preferencje kosmetyczne Polek – jakie kosmetyki najczęściej wybieramy?
Preferencje kosmetyczne Polek – jakie kosmetyki najczęściej wybieramy?

O dostępnym obecnie na rynku asortymencie kosmetyków powiedzieć, że jest szeroki to zdecydowanie za mało. Na rynku obecne są kosmetyki niemal do pielęgnacji każdej partii ciała. Bez trudu znajdziemy produkty przeznaczone dla alergików, wegan, nastolatków oraz mężczyzn. Które kosmetyki wybieramy najczęściej spośród tak szerokiej palety? 

 

 

Skóra Polek jest z reguły wrażliwa, źle znosi słońce, mróz i wiatr, często ulega przesuszeniu. Dlatego potrzebuje nawilżenia, odżywienia, łagodzenia podrażnień, a także ochrony przed czynnikami atmosferycznymi, w tym promieniowaniem UVA i UVB na co dzień. Rodzaj kosmetyków zależy od panującej pory roku, ponieważ różnice temperaturowe są spore, a warunki atmosferyczne zmienne. Coraz częściej Polki stosują kosmetyki naturalne, pochodzenia biologicznego. Biokosmetyka staje się wyznacznikiem trendów w przemyśle kosmetycznym wśród Polek. Wzrosła świadomość konsumentek, stąd na prowadzenie wyszły marki opierające się na naturalnym składzie.

W celu potwierdzenia preferencji Polek przeprowadzono ankietę wśród kobiet w wieku 18-50 lat. Kobiety pytano o najczęściej stosowane kosmetyki, jaki ich typ w zależności od rodzaju cery wybierają, gdzie najczęściej dokonują zakupów, czy wybierają produkty naturalne oraz czy zwracają uwagę na skład wyrobu?

Największa liczba Polek wybiera:

* kosmetyki nawilżające (39%),

* kosmetyki do skóry wrażliwej (19%),

* kosmetyki matujące (19%).

Kosmetyki nawilżające, do skóry wrażliwej oraz preparaty dedykowane dla skóry wymagającej intensywnego nawilżenia w przypadku chorób skóry znikają z półek najczęściej, co jest spowodowane warunkami atmosferycznymi. Ogólnie też coraz więcej osób w Polsce zmaga się z problemami skóry. Preparaty anti-aging, czyli takie, które opóźniają proces starzenia, stosowane są już przez kobiety w wieku 27-36 lat. Każda z kobiet wypełniająca ankietę w przedziale wiekowym 44-50 lat stosuje kosmetyki przeciwzmarszczkowe. Kosmetyki te charakteryzują się obecnością w swoim składzie m.in. retinolu, koenzymu Q10, kwasu hialuronowego, peptydów, komórek macierzystych i witaminy C.

Najczęstszym miejscem kupna kosmetyków przez Polki są drogerie. Niewielka część kobiet wybrała możliwość zakupu w wyspecjalizowanych sklepach kosmetycznych, natomiast ze względu na trend sięgania po kosmetyki naturalne obserwujemy wzrost zainteresowania sklepami specjalizującymi się w sprzedaży biokosmetyków. Spora grupa przekonuje się do zakupów kosmetyków przez Internet, może to wynikać z szybkiej możliwości porównania ceny produktu oraz przeanalizowania jego składu online. Konsumentki w mniejszym stopniu kupują kosmetyki w supermarketach oraz u konsultantek.

Bardzo zróżnicowane odpowiedzi uzyskano w pytaniu o to, czym Polki kierują się podczas zakupu? Najwięcej osób zwraca uwagę na cenę oraz jakość. Wiele kobiet korzysta również z opinii znajomych oraz internautów. Posiłkowanie się zdaniem osób działających w social mediach ma coraz większy wpływ na wybór kosmetyków przez konsumentów. Według danych wyglądem opakowania oraz składem kosmetyku kieruje się coraz więcej kobiet. Wynika to z szerokiego wyboru produktów.

Coraz więcej Polek wybiera kosmetyki naturalne pochodzenia organicznego. Natomiast nadal sporo kobiet nie zwraca uwagi na to, czy produkt zawiera syntetyczne emulgatory i inne sztucznie wytworzone składniki. Mimo to wzrasta świadomość Polek, które coraz częściej czytają artykuły na temat kosmetyków i codziennej pielęgnacji.

Autorka: Aleksandra Mularz, stażystka portalu Biotechnologia.pl

Źródła

1. Szymańska A., Rynek sprzedaży detalicznej produktów kosmetycznych w Polsce na podstawie wybranych kategorii produktów, Cosmetic Reporter.

2. Ankieta internetowa. Preferencje kosmetyczne Polek. Dostęp w Internecie: https://docs.google.com/forms/d/1igxwLIU0BASJRi5d1xjrMw3MoKAi8rOvzKpVMt4nxHo/viewform

3. Maciejak P., Badanie rynku wschodniego pod kątem preferencji kosmetycznych klientów, 2015.

Fot. https://pixabay.com/pl/photos/makija%C5%BC-kosmetyki-perfumy-3213724/

KOMENTARZE
Newsletter