Skóra Polek jest z reguły wrażliwa, źle znosi słońce, mróz i wiatr, często ulega przesuszeniu. Dlatego potrzebuje nawilżenia, odżywienia, łagodzenia podrażnień, a także ochrony przed czynnikami atmosferycznymi, w tym promieniowaniem UVA i UVB na co dzień. Rodzaj kosmetyków zależy od panującej pory roku, ponieważ różnice temperaturowe są spore, a warunki atmosferyczne zmienne. Coraz częściej Polki stosują kosmetyki naturalne, pochodzenia biologicznego. Biokosmetyka staje się wyznacznikiem trendów w przemyśle kosmetycznym wśród Polek. Wzrosła świadomość konsumentek, stąd na prowadzenie wyszły marki opierające się na naturalnym składzie.
W celu potwierdzenia preferencji Polek przeprowadzono ankietę wśród kobiet w wieku 18-50 lat. Kobiety pytano o najczęściej stosowane kosmetyki, jaki ich typ w zależności od rodzaju cery wybierają, gdzie najczęściej dokonują zakupów, czy wybierają produkty naturalne oraz czy zwracają uwagę na skład wyrobu?
Największa liczba Polek wybiera:
* kosmetyki nawilżające (39%),
* kosmetyki do skóry wrażliwej (19%),
* kosmetyki matujące (19%).
Kosmetyki nawilżające, do skóry wrażliwej oraz preparaty dedykowane dla skóry wymagającej intensywnego nawilżenia w przypadku chorób skóry znikają z półek najczęściej, co jest spowodowane warunkami atmosferycznymi. Ogólnie też coraz więcej osób w Polsce zmaga się z problemami skóry. Preparaty anti-aging, czyli takie, które opóźniają proces starzenia, stosowane są już przez kobiety w wieku 27-36 lat. Każda z kobiet wypełniająca ankietę w przedziale wiekowym 44-50 lat stosuje kosmetyki przeciwzmarszczkowe. Kosmetyki te charakteryzują się obecnością w swoim składzie m.in. retinolu, koenzymu Q10, kwasu hialuronowego, peptydów, komórek macierzystych i witaminy C.
Najczęstszym miejscem kupna kosmetyków przez Polki są drogerie. Niewielka część kobiet wybrała możliwość zakupu w wyspecjalizowanych sklepach kosmetycznych, natomiast ze względu na trend sięgania po kosmetyki naturalne obserwujemy wzrost zainteresowania sklepami specjalizującymi się w sprzedaży biokosmetyków. Spora grupa przekonuje się do zakupów kosmetyków przez Internet, może to wynikać z szybkiej możliwości porównania ceny produktu oraz przeanalizowania jego składu online. Konsumentki w mniejszym stopniu kupują kosmetyki w supermarketach oraz u konsultantek.
Bardzo zróżnicowane odpowiedzi uzyskano w pytaniu o to, czym Polki kierują się podczas zakupu? Najwięcej osób zwraca uwagę na cenę oraz jakość. Wiele kobiet korzysta również z opinii znajomych oraz internautów. Posiłkowanie się zdaniem osób działających w social mediach ma coraz większy wpływ na wybór kosmetyków przez konsumentów. Według danych wyglądem opakowania oraz składem kosmetyku kieruje się coraz więcej kobiet. Wynika to z szerokiego wyboru produktów.
Coraz więcej Polek wybiera kosmetyki naturalne pochodzenia organicznego. Natomiast nadal sporo kobiet nie zwraca uwagi na to, czy produkt zawiera syntetyczne emulgatory i inne sztucznie wytworzone składniki. Mimo to wzrasta świadomość Polek, które coraz częściej czytają artykuły na temat kosmetyków i codziennej pielęgnacji.
Autorka: Aleksandra Mularz, stażystka portalu Biotechnologia.pl
KOMENTARZE