Systematycznie rosnący dochód rozporządzalny Polaków, wynikający m.in. z rozwoju gospodarczego kraju, w połączeniu z rosnącym dostępem do szerokopasmowego Internetu oraz rozpowszechnieniem technologii mobilnych i rosnącym poziomem wiedzy technologicznej konsumentów, doprowadził do przełomowego momentu w branży e-commerce. Jesteśmy świadkami bezprecedensowego wzrostu wydatków konsumenckich w Internecie, a Polska należy do najbardziej obiecujących rynków dla wschodzących liderów handlu elektronicznego, działających w sektorach takich jak: uroda i kosmetyki, treści cyfrowe, moda i akcesoria oraz edukacja, wynika z raportu "The Next Frontier", opracowanego przez PayU.
Uroda i kosmetyki
Polscy internauci wydają coraz więcej na produkty oferowane przez e-sklepy z branży beauty & cosmetics – oczekuje się, że do końca 2021 r. wydatki na kosmetyki i inne produkty związane z dbałością o urodę sięgną 720 mln dol., co stanowi wzrost o 34% w porównaniu do wyników za rok 2019 oraz o 13% w porównaniu do 2020 r. Prognozowany wzrost wydatków online w Polsce w analizowanej kategorii zakupowej w latach 2019-2021 jest większy niż w Rosji (32%) i Czechach (23%), ustępując w regionie jedynie Rumunii (47%).
Moda i akcesoria
Polski rynek odzieżowy należy do najatrakcyjniejszych i największych w Europie Środkowo-Wschodniej. Dynamiczne zmiany związane z transformacją cyfrową całej branży i samych konsumentów sprawiają, że wydatki na modę i akcesoria w kanale online nieustannie rosną – szacuje się, że w 2020 r. przekroczyły one 5,7 mld dol. (zaledwie o 300 mln dol. mniej niż w Rosji).
Prognozowany wzrost wydatków online w kategorii moda i akcesoria w latach 2019-2021 plasuje Polskę w środku zestawienia dla regionu i wynosi 41%. Jest to większy wzrost niż w Rosji (34%) czy w Czechach (17%), jednak mniejszy niż na Węgrzech (57%) i w Rumunii (75%). Rumunia zdecydowanie wyróżnia się pod względem tempa wzrostu w tym segmencie i najprawdopodobniej w tym roku wydatki konsumentów na ubrania, obuwie i akcesoria kupowane online przekroczą po raz pierwszy w historii 1 mld dol.
Treści cyfrowe
Liczne ograniczenia i zatrzymanie Polaków w domach wpłynęło nie tylko na zwyczaje konsumenckie w korzystaniu z treści cyfrowych, ale także na wyraźny wzrost wydatków w tej kategorii zakupowej. Szacuje się, że do końca 2021 r. konsumenci w Polsce wydadzą na nie 615 mln dol., co stanowi wzrost o 39% w porównaniu do wyników za rok 2019 oraz o 14% w porównaniu do 2020 r. Prognozowane wzrosty wydatków na treści cyfrowe w Polsce w latach 2019-2021 są jednakowe jak w Rosji (39%), pomimo znacznych różnic w wielkości rynków konsumenckich obu krajów. 63 mln kupujących przez Internet w Rosji, w porównaniu do 20 mln w Polsce, może wydać na treści cyfrowe 1,41 mld dol. do końca bieżącego roku – wynika z analiz. Największych wzrostów w regionie oczekuje się natomiast w Rumunii (54%).
Edukacja
Raport PayU potwierdza, że konsumenci na całym świecie, w tym także w Polsce, aktywnie wykorzystują okres pandemii i izolacji społecznej, aby pracować nad rozwojem osobistym i podnosić kwalifikacje zawodowe, które będą szczególnie cenne w post-covidowym krajobrazie rynkowym. Na przestrzeni ostatnich miesięcy konsumenci częściej i chętniej inwestowali w kursy i szkolenia samodoskonalące oraz zdobywanie nowych umiejętności – wydatki na produkty i usługi oferowane przez sektor edukacji wzrosły w 2020 r. o 39% w porównaniu do roku 2019.
– Wydaje się, że nigdy wcześniej nie było lepszego czasu dla branży e-commerce. Wydatki konsumentów w Internecie w analizowanych kategoriach zakupowych regularnie rosną, zarówno na świecie, jak i w Polsce. Wybuch pandemii COVID-19 przyspieszył naturalnie zachodzące zmiany na rynku e-commerce, jednak z naszej perspektywy dla stałego rozkwitu tej branży kluczowe są przede wszystkim wciąż rosnące umiejętności cyfrowe społeczeństwa, stymulowane m.in. poprzez szybki rozwój technologii mobilnych – podsumowuje Joanna Pieńkowska-Olczak, Prezes PayU S.A.
KOMENTARZE