Ekstrakt z kiełek brokułów może chronić przed promieniowaniem UV
10.01.2008
Organizacja National Academy of Sciences odkryła, że ekstrakt z kiełków z brokułów może ochraniać ludzi przed szkodliwymi efektami promieniowania ultrafioletowego.

Badania pokazały, że aplikacja ekstraktu, bez wątpienia redukuje poziom reakcji zapalnej oraz uszkodzenia komórek, objawów wywołanych promieniami UV.

Doświadczenia prowadzone na ochotnikach, poprzedzone były podobnymi doświadczeniami z udziałem myszy. Wyniki sugerują, że spowodowane promieniami UV zaczerwienienia skóry, które są indeksem stopnia zapalenia oraz uszkodzenia komórek, są znacznie mniejsze w przypadku zastosowania ekstraktu.

W przeciwieństwie do preparatów przeciwsłonecznych, ekstrakt z kiełek nie pochłania światła UV i zapobiega wnikaniu promieni wgłąb skóry. Co więcej ekstrakt ten wzmaga wewnątrz komórek produkcję enzymu, który zapobiega wielu aspektom działania  promieni UV.

Naukowcy podkreślają, ze ochrona otrzymana za pomocą ekstraktu trwa kilka dni, nawet, gdy ekstrakt zostanie usunięty z powierzchni skóry.Czynnikiem ochronnym znajdującym się w ekstrakcie jest sulforafen, które po raz pierwszy zostały opisane przez profesora Paula Talalay'a i jego współpracowników już ponad 15 lat temu.

Talalay i jego zespół, w celu potwierdzenia ochronnego działania sulforafenu, prowadzili badania na modelu mysim raka skóry. Dopiero w późniejszym etapie doświadczenia wykonywano na ochotnikach wśród ludzi. Każda osoba badana była wystawiona na działania promieniowania UV na niewielkiej powierzchni skory, następnie na miejsca takie nakładano (próby badane) lub nie nakładano (próby kontrolne) odpowiednie dawki ekstraktu z brokułów. Najwyższe dawki ekstraktu redukowały zaczerwienienie i reakcję zapalną nawet o 37%.

Ekstrakt okazał się skuteczny nawet, gdy nakładano go na skórę trzy dni przed naświetlaniem promieniami UV. Poziom ochrony różnił się wśród ochotników, ale Talay stwierdził, że może to zależeć od czynników genetycznych poszczególnych osób, lokalnych zmian w skórze oraz innych czynników, takich jak np. przyzwyczajenia żywieniowe. W doświadczeniu tym profesor zaznaczył także bardzo małą skuteczność obecnych na rynku preparatów przeciwsłonecznych.

Obecnie warzywa z rodziny Krzyżowych, do której należą między innymi brokuły są uważane za bardzo zdrowe. Kiełki brokułów bardzo popularne jako suplementy diety, mogą być również źródłem nowego surowca kosmetycznego.Sulforafen obecny nie tylko w kiełkach brokułów, ale także m.in. w kiełkach rzeżuchy aktywuje system detoksykacji komórkowej oraz hamuje procesy prowadzące do uszkodzenia DNA oraz pojawianie się mutacji. Surowce kosmetyczne otrzymane z kiełków roślin takich jak brokuły prócz zastosowania w produktach przeciwsłonecznych, mogą być składnikiem receptur zapobiegającym starzeniu, preparatów ochronnych kremów detoksykujących czy też kremów do rąk. Nic więc dziwnego, że firmy zajmujące się produkcją oraz dystrybucją surowców kosmetycznych również interesują się tymi roślinami oraz otrzymanymi z nich ekstraktami.

Źródło: www.cosmeticsandtoiletries.com oraz informacje własne