Konkurencja ze strony firm zagranicznych , ostrzejsze prawo rejestracyjne i podatkowe prawdopodobnie zmniejszą udział krajowych producentów w rynku kosmetyków i perfum, który w 2005 roku wart był 7 miliardów USD, o ponad 40%. "Zachodnie firmy prowadzą bardziej agresywną kampanię reklamową oraz mają większe zasoby finansowe,” twierdzi Yelena Borodenko, analityk dóbr konsumenckich firmy Alfa Bank. Dodaje również, iż na ogół, mają one także nowocześniejszy sprzęt produkcyjny. Amerykańskie firmy kosmetyczne takie jak Schwarzkopf & Henkel prawdopodobnie będą miały największy udział w rynku (6.1 %). Tuż za nimi znajdują się koncerny Procter & Gamble i francuska firma L'Oréal (6 %) oraz szwedzka firma Oriflame (5.7 %). Kalina, największy rosyjski producent kosmetyków, a także jedyna rosyjska firma kosmetyczna notowana na giełdzie, jest piąta z 4.6 % udziałem w rosyjskim rynku kosmetyów. Konkurencja na nim z pewnością wzrośnie gdyż w 2006 roku spodziewane jest przyjęcie Rosji do Światowej Organizacji Handlu (World Trade Organization).
Oprac. Katarzyna Walczak. Źródło: GCI Magazine
KOMENTARZE