Cylkodekstryny - ważny składnik w recepturze kosmetycznej
16.10.2008
Cylkodekstryny zaliczane są do naturalnie występujących oligosacharydów pierścieniowych. Pozyskiwane są ze skrobi – na drodze jej enzymatycznej degradacji.
Za przebieg tej reakcji odpowiedzialny jest enzym-glukotransferaza cylkodekstrynowa- produkowana przez bakterie Bacillus macerans i Alcaliphilic bacilli.

Unikalna struktura molekularna α-cyklodekstryn- charakteryzuje się kształtem ściętego stożka z pustym lipofilowym wnętrzem. Ze względu na tę właściwość są one stosowane w preparatach kosmetycznych – albowiem substancje aktywne zawarte w lipofilnym stożku są stopniowo uwalniane- wszystko to wpływa pozytywnie na stabilizację kosmetyku- jako produktu - oraz jego wydajne stosowanie.
Firma Wacker Fine Chemicals( po przeprowadzeniu serii badań) uzyskała innowacyjne połączenia α-cylkodekstryn z retinolem, kwasem linolenowym, tokoferolem czy olejkami eterycznymi w kompleksowe połączenia, które na rynku funkcjonują pod nazwą CAVAMAX®. Kompleksowane związki tej firmy są w stanie zmieniać właściwości produktów kosmetycznych poprzez wpływ na:
• Zmniejszenie lotności produktu
• Poprawa stabilności produktu
• Poprawa solubilizacji substancji aktywnych.
Inne niezwykle istotne właściwości wynikają z faktu, że CAVAMAX®. jest w stanie maskować nieprzyjemne zapachy, stabilizuje aromaty- przykładem tych właściwości jest kompleks z kwasem, linolenowym- który chroni czynniki aktywne biologicznie przed światłem i tlenem atmosferycznym, zapobiegając w ten sposób przed powstawaniem produktów oksydacji o nieprzyjemnym zapachu.
Warto wspomnieć, że CAVAMAX®. Ze względu na swoje właściwości znalazł zastosowanie w przemyśle spożywczym oraz farmaceutycznym.

• Wacker Chemie AG-portal internetowy