Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Chantal nie koliduje z marką Chanel
11.05.2008
Firmie Chanel nie udało się wyeliminować z rynku znaku Chantal polskiego producenta kosmetyków Taka jest decyzja Kolegium ds. spornych Urzędu Patentowego (sygn. sp. 161/07).


Firma zarzuciła podobieństwo do serii jej marek Chanel, a także zagrożenie ich renomy. Dlatego sprzeciwiła się rejestracji tego znaku. Urząd Patentowy nie dopatrzył się podobieństwa i oddalił sprzeciw.Chodzi o Paryski Dom Mody Chanel (firma Chanel S.A. R. L. ma siedzibę w Szwajcarii). Sporny znak zaś zgłosiło w 2002 r. Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe Chantal Roman Godek z Wiązownej w kl. 3 m.in. na produkty perfumeryjne, kosmetyki, środki do pielęgnacji włosów oraz w kl. 5 na produkty higieniczne, środki dezynfekcyjne (decyzja o rejestracji z 16 grudnia 2006 r.).

Pełnomocnik Chanel przeciwstawił całą serię znaków tej firmy od rejestracji z 1947 r. Zarzucił, że porównywane marki zaczynają się tak samo – czterema literami „chan” – i kończą literą „l” (art. 131 ust. 1 pkt 1 prawa własności przemysłowej). Podkreślił, że kojarzą się z Francją i przeznaczone są dla podobnych towarów. Powołał się także na wieloletnią renomę znaków Chanel (art. 132 ust. 2, pkt 2 i 3 pwp).

Pełnomocnik drugiej strony twierdził, że przeciwstawione znaki wywołują odmienne wrażenie. Przekonywał urząd, że początkowa część wyrazu – „chan” – nie może przesądzać o ich podobieństwie, tym bardziej że Chantal to francuskie imię, a Chanel – nazwisko prekursorki domu mody i znak ten jest bardzo dobrze rozpoznawalny. Dodał, że firma Chantal wprowadza swoje produkty pod innymi własnymi markami, na opakowaniu widnieje jedynie jej logo.

Kolegium ds. spornych UP oddaliło sprzeciw. W ustnych motywach podało, że renoma znaków Chanel jest bezsporna, podobieństwo towarów też, ale same znaki nie są podobne na tyle, by zachodziło ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd, różna też jest klientela, do której adresowane są przeciwstawione marki.

Decyzja nie jest prawomocna.


Źródło: Rzeczpospolita
KOMENTARZE
Newsletter