Bezpieczeństwo Kosmetyków
05.11.2008
Dopuszczenie kosmetyku do obrotu wiąże się, że spełnieniem szeregu warunków, które czynią produkt bezpiecznym dla potencjalnego użytkownika.
Surowce stosowane do produkcji kosmetyków stanowią doskonała pożywkę dla szerokiej gamy mikroorganizmów-min bakterii czy grzybów.

Gdy czystość mikrobiologiczna kosmetyku zostanie zachwiana, jego, jakość i bezpieczeństwo obniża się w znaczącym stopniu. Możliwa staje się całkowita utrata właściwości użytkowych produktu a na skutek rozwijających się mikroorganizmów może dojść do podrażnień i infekcji skórnych.
Rozwiązaniem problemu są konserwanty.
Konserwanty to organiczne i nieorganiczne związki chemiczne stosowane w celu przedłużenia trwałości produktów. Ich działanie polega na niszczeniu i zahamowaniu aktywności drobnoustrojów oraz utrzymaniu czystości mikrobiologicznej kosmetyku przez okres jego użytkowania. Do rozwoju mik organizmów niezbędna jest woda, także preparaty olejowe konserwantów nie potrzebują.
Konserwanty sa niezbędnym składnikiem kosmetyków, ale ich obecność może wywoływać alergie oraz podrażnienia.

Dlatego niezwykle ważna jest ocena bezpieczeństwa kosmetyków.

Nick Morante- światowej sławy ekspert w dziedzinie chemii kosmetycznej, chemik, konsultant przemysłu kosmetycznego, który tą problematyką zajmuje się przeszło 30 lat, współpracował mim. Z firmą Estée Lauder w ten oto sposób wyraża swoja opinię dotyczącą konserwantów, jako środków zapewniających bezpieczeństwo kosmetyku:
„Charakter wielu konserwantów jest z natury drażniący, gdyż przeznaczone są one do zabijania mikroorganizmów, staje się to bardziej prawdopodobne, jeśli ich zawartość w kosmetyku przekracza dopuszczalne, uznawane za bezpieczne, stężenia. Dlatego kosmetyki nigdy nie powinny być nadmiernie konserwowane. W normalnych warunkach są one bezpieczne, gdy stosujemy je w sposób właściwy. Istnieją pewne problematyczne składniki, takie, jak parabeny temat, których krąży wiele sprzecznych opinii.  Składniki takie jak imidiomocznik powinny być stosowane w niewielkich ilościach, (jest on drażniący). Niektóre środki konserwujące mogą być dezaktywowane przez działanie innych składników, emulgatorów czy warunków fizyko-chemicznych takich jak np. wartość pH.”

W związku z powyższą tematyka proponujemy Państwu jednodniowe szkolenie ,,Ocena bezpieczeństwa kosmetyków”  realizowane w ramach Akademii Innowacyjnego Biobiznesu, które odbędzie się w dniu 18 listopada w Warszawie. Więcej  http://www.biotechnologia.pl/kosmetologia/78/807