Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Ankieta dotycząca nazw perfum
18.01.2006
Wybór odpowiedniej nazwy dla nowego produktu to jedna z najważniejszych decyzji, jaką firma musi podjąć przed wypuszczeniem nowości na rynek.


Firma TippingSprung przeprowadziła jedną z pierwszych ankiet dotyczących nazw od niedawna funkcjonujących na rynku marek. Po konsultacji z ekspertami w tej dziedzinie, wyselekcjonowano dziewięć głównych kategorii, takich jak najlepsza nazwa perfum firmowanych przez znaną osobistość czy najsympatyczniejsza nazwa. Eksperci nominowali kilku kandydatów do każdej z kategorii, a następnie listę poddano głosowaniu, które wyłoniło finalistów. Żaden z produktów umieszczonych na liście nie został wyprodukowany przez firmę TippingSprung. Ankieta została wysłana do 6864 ekspertów zarówno z dziedziny marketingu jak i kreowania marek w największych amerykańskich firmach. 393 ekspertów odpowiedziało w regulaminowym czasie. Najlepsze nazwy perfum: Respondentów poproszono o wybranie swoich typów. Umieszczony obok wykres przedstawia wyniki. Nazwa perfum promowanych przez piosenkarkę i aktorkę Jennifer Lopez - Glow, okazała się bezapelacyjnym zwycięzcą w tej kategorii. Jest to prosty, autentyczny pomysł opisujący dokładnie to, w jaki chciałoby się wyglądać i czuć podczas używania danych perfum. Kolejne typy to perfumy Curious, Spirit oraz Notes. Wszystkie uzyskały podobną ilość głosów. Najbardziej jednak spodobała się nazwa perfum Notes. Może ona oznaczać zarówno nuty muzyczne jak i subtelne nutki zapachu. Nazwa Curious jest bardzo dobrze zharmonizowana z osobowością firmującej ją Britney Spears. Zestawienie to sugeruje pikantność i zmysłowość perfum. Nazwy Spirit i My Manifesto są postrzegane jako nazwy nie najlepiej dobrane. Nazwa Spirit nadaje perfumom konkretny rodzaj (żeński) i ma mało wspólnego z Antonio Banderasem. Z kolei My Manifesto to nazwa, która bardzo dobrze pasowałaby do perfum Karla Marxa, tymczasem promująca ją Isabella Rossellini również nie ma z nimi wiele wspólnego. Jak należy nazwać zapach promowany przez Madonnę? Respondenci zostali również poproszeni o napisanie kilku propozycji nazwy perfum pasujących do wizerunku Madonny oraz Marii Sharapovy. Obydwie sławy pracują już nad wypuszczeniem swoich perfum na rynek. Niektóre z zaproponowanych nazw bardzo przypadły do gustu firmie TippingSprung. Według respondentów perfumy Marii Sharapovy powinny nosić nazwy takie jak Anticipation; Court; Game, Set, Match; Intensity; czy Serve. Te przewidziane dla Madonny to Evolution, Karma, Reinvention, czy Taunt. Ze wszystkich tych nazw Taunt oraz Game, Set, Match pojawiały się najczęściej. 90 proc. zaproponowanych nazw nie zostało zaakceptowanych. Z pośród 20 nazw perfum zakwalifikowanych do dalszych etapów zaledwie dwie okazały się potencjalnie do wykorzystania. Gdyby dane nazwy poddano prawnej analizie, mogłoby się okazać, iż żadna z nich by nie została zakwalifikowana do kolejnego etapu. Ankieta ta wykazuje, iż nie trzeba się wiele trudzić by wymyślić błyskotliwą, wyróżniającą się oraz łatwą do zapamiętania nazwę. Prawdziwe wyzwanie stanowi wymyślenie błyskotliwej, wyróżniającej się oraz łatwej do zapamiętania nazwy, która nie byłaby jeszcze wykorzystana i dostępna jako znak handlowy. Gdy eksperci od nadawania produktom odpowiedniej nazwy pracują nad projektem, zazwyczaj muszą sprawdzić około 250 – ciu nazw, zanim będą mogli przedstawić 25 propozycji swoim klientom.

Oprac. Katarzyna Walczak. Źródło: CPC Magazine

KOMENTARZE
Newsletter