Profesor Umit Ozkan (z prawej) ze studentami
Wykorzystanie katalizatora opracowanego w Ohio może przyczynić się do wzrostu atrakcyjności i możliwości praktycznego wykorzystania samochodów napędzanych wodorem.
"Istnieje wiele kwestii praktycznych, które musimy rozwiązać zanim zaczniemy stosować wodór jako paliwo - przede wszystkim jak go wytwarzać, transportować, jak stworzyć stosowną infrastrukturę do tankowania takiego paliwa".
"Nasze badania skłaniają się do zastosowania rozproszonej produkcji. Zamiast produkować wodór z biopaliw w scentralizowanym zakładzie i transportować go do stacji paliwowych, możliwe byłoby zastosowanie naszego katalizatora wewnątrz reaktorów, które znajdowałyby się właściwie na terenie stacji" - wyjaśnia Ozkan.
"Takie rozwiązanie sprawiłoby, że nie byłoby potrzeby transportu ani składowania wodoru - moglibyśmy składować biopaliwo i produkować wodór na miejscu, w miarę zapotrzebowania".
Katalizator opracowany przez profesor Ozkan jest niedrogi, łatwy w produkcji i zastosowaniu w porównaniu z innymi substancjami, nad którymi pracują naukowcy z całego świata. Konkurencyjne katalizatory zawierają zazwyczaj metale szlachetne lub działają tylko w wysokich temperaturach.
Metale szlachetne charakteryzują się dobrymi właściwościami katalitycznymi i - w większości przypadków - wysoką stabilnością, ale przy tym są bardzo drogie.
"Naszym celem od samego początku było opracowanie katalizatora, który byłby wolny od metali szlachetnych, za to opierałby się na metalach powszechnie dostępnych i tanich w zastosowaniu, ale w dalszym ciągu posiadającymi bardzo dobre właściwości katalityczne. Takie podejście odróżnia nas od innych grup badawczych z całego świata" - wyjaśnia Ozkan.
Katalizator, występujący w formie ciemnoszarego proszku, jest wytwarzany z tlenku ceru - substancji stosowanej w ceramice - oraz wapnia pokrytego cząstkami kobaltu.
Produkcja wodoru odbywa się z wydajnością 90% w temperaturze 350 stopni Celsjusza (660F) - temperaturze dość niskiej, jak na standardy przemysłowe.
Profesor Ozkan dodaje: "Każdy proces przebiegający przy niższej temperaturze przynosi oszczędności energii i obniża koszty. Jeśli katalizator jest wydajny i umożliwia otrzymywanie dużych ilości wodoru, nie potrzebujemy go aż tak dużo. To spowoduje zminimalizowanie wielkości reaktora oraz kosztów jego budowy".
źródło: Kuala Lumpur News
KOMENTARZE