Terapia komórkowa do leczenia artretyzmu reumatycznego i stwardnienia rozsianego
13.09.2005
Zespół badawczy z Instytutu Parazytologii i Biomedycyny Hiszpańskiej Krajowej Rady ds. Badań (CSIC) w Grenadzie z powodzeniem opracował terapię komórkową stosowaną u myszy w leczeniu dwóch głównych chorób autoimmunologicznych: artretyzmu reumatycznego i stwardnienia rozsianego.

W obydwu modelach doświadczalnych naukowcy zdołali doprowadzić do zaniku objawów i wstrzymania procesu degeneracyjnego. Wyniki badań zostały w tym tygodniu opublikowane w elektronicznym wydaniu czasopisma Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Choroby autoimmunologiczne pojawiają się wtedy, gdy system immunologiczny, który zwykle chroni organizm przed chorobami i zakażeniami, atakuje sam siebie. Mogą one zaatakować wiele części organizmu, takich jak układ nerwowy czy mięśnie, oraz powodować poważne, chroniczne stany chorobowe i kalectwo. W terapii wykorzystywane są komórki określonego rodzaju (komórki dendrytyczne), które, wprowadzone do organizmu zwierząt dotkniętych takimi schorzeniami, produkują komórki regulacyjne (Tr), odpowiedzialne za utrzymanie tolerancji immunologicznej. Naukowiec z CSIC i szef zespołu badawczego, Mario Delgado, wyjaśnia: - Analizy mechanizmów komórkowych ujawniły, że komórki dendrytyczne pobudzają tworzenie nowych komórek Tr u zwierząt poddawanych terapii, odpowiednio neutralizujących oddziaływanie komórek immunologicznych, które w przypadku artretyzmu reumatycznego atakują elementy stawów, a w przypadku stwardnienia rozsianego - mielinę pokrywającą nerwy. Terapia była skuteczna również wtedy, gdy zastosowano komórki Tr wyprodukowane in vitro. W obydwu przypadkach reakcja była wynikiem oddziaływania znanego neuropeptydu immunosupresyjnego, będącego naczynioaktywnym peptydem jelitowym (VIP) - białkiem wytwarzanym przez układ limfatyczny oraz komórki nerwowe, o którym wiadomo, że jest silnym czynnikiem przeciwzapalnym. Zespół badawczy pod kierunkiem dr Delgado badał wykorzystanie VIP w modelach stwardnienia rozsianego przez okres dziesięciu lat. Proces terapeutyczny rozpoczynałby się od pobrania komórek krwi lub szpiku od pacjenta cierpiącego na chorobę autoimmunologiczną. Komórki te byłyby poddane działaniu VIP w celu przekształcenia ich w komórki dendrytyczne. Następnie byłyby one wprowadzane do organizmu pacjenta, pobudzając tworzenie nowych komórek Tr i przywracając tolerancję automimmunologiczną. Terapia alternatywna może polegać na wykorzystaniu regulacyjnych komórek dendrytycznych do wytworzenia in vitro komórek Tr, które następnie byłyby wprowadzane do organizmu chorego. Dr Delgado wyjaśnia, że "wyniki uzyskane u zwierząt są bardzo obiecujące", chociaż jest on ostrożny w kwestii ewentualnego wykorzystania tej terapii u ludzi, ostrzegając, że byłaby to "indywidualnie dostosowywana terapia komórkowa wiążąca się z wysokimi kosztami". Jednak jej stosowanie mogłoby być uzasadnione, gdyż dla niektórych chorób zwyrodnieniowych nie są znane inne, skuteczne metody leczenia. Stwardnienie rozsiane to poważne, chroniczne schorzenie neurologiczne, występujące na całym świecie. Dotyka przede wszystkim dorosłych młodych ludzi i pociąga za sobą wysokie koszty społeczne, stanowiąc rzeczywisty problem o charakterze medycznym i społecznym. Streszczenie opracowania opublikowanego w PNAS dostępne jest na stronie: http://www.pnas.org/cgi/content/abstract/0504484102v1.

Źródło: CORDIS