Sztuczna rogówka - nowe nadzieje
25.10.2007
W Krajach Europy przeprowadza się rocznie zaledwie 27 500 przeszczepów rogówki. Wśród największych problemów wymienia się brak dawców. Znaleziono na to potencjalne rozwiązanie.

Pacjenci z uszkodzeniem rogówki już wkrótce nie będą musieli czekać na ludzką tkankę dawcy. Wytworzenie odpowiednich sztucznych rogówek nastręczało dotychczas problemów ze względu na te przeciwstawne wymagania: implant musi silnie wrosnąć w naturalną tkankę, a jednocześnie nie może być komórek w środku, ponieważ ich wzrost mógłby osłabiać widzenie. Białko użyte w celu rozwiązania tego właśnie problemu w nowym implancie może przetrwać sterylizację cieplną, jako że nie posiada ono struktury typowej dla dużych białek. Takie białka uległyby zniszczeniu podczas sterylizacji, co skutkowałoby zmianą właściwości materiału. Ponadto przednia, optyczna część implantu pokryta jest hydrofilnym polimerem, aby mogła być nawilżana płynem łzowym. Nowa sztuczna rogówka była już testowana w laboratorium - wszczepiano ją królikom. Naukowcy twierdzą, że testy te przyniosły obiecujące rezultaty.

Źródło: INFARMA