Sterole roślinne obniżają poziomu cholesterolu we krwi
31.01.2008
Polscy naukowcy potwierdzili korzystną rolę steroli roślinnych w obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi.
W artykule opublikowanym w jednym z najbardziej prestiżowych brytyjskich pism naukowych udowadniają, w jaki sposób można wykorzystać działanie steroli w walce z czynnikami ryzyka chorób układu krążenia.

Publikacja przygotowana przez prof. Marka Naruszewicza i dr hab. Małgorzatę Kozłowską-Wojciechowską z warszawskiej Akademii Medycznej została zamieszczona pod koniec ubiegłego roku w prestiżowym magazynie "British Journal of Nutrition"1. Autorzy opisują wyniki serii badań, jakie wykonali w celu sprawdzenia skuteczności działania steroli roślinnych w obniżaniu stężenia cholesterolu we krwi, a co za tym idzie możliwości ich zastosowania w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego.

Eksperyment przeprowadzono na dwóch grupach młodych mężczyzn: spożywających 30-gramowe porcje Flory - margaryny dobrej jakości i źródła kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 lub Flory pro.activ - wzbogaconej ponadto o sterole roślinne. Podawana porcja Flory odpowiadała ilości, którą zużywamy do posmarowania 3 kromek chleba - czyli takiej, którą zwykle spożywamy w ciągu dnia. Po czterech tygodniach, badania cholesterolu wykazały obniżenie poziomu "złej" frakcji LDL: w grupie spożywającej margarynę Flora - średnio o 5,3%, a u mężczyzn spożywających Florę pro.activ ze sterolami (30 g Flory pro.activ zawiera ok. 2 g steroli roślinnych) - średnio o 11,8%2.

Uzyskany wynik potwierdził obserwowaną już od początków lat osiemdziesiątych skuteczność działania steroli roślinnych w obniżaniu poziomu "złego" cholesterolu - jednego z najważniejszych czynników ryzyka chorób układu krążenia. Sterole mają budowę podobną do cholesterolu, dzięki temu spełniają podobną do cholesterolu funkcję w organizmie ludzkim: zapewniają utrzymanie struktury i czynności błony komórkowej.

Żywność funkcjonalna zawierająca sterole roślinne odgrywa ważną rolę w profilaktyce hypercholesterolemii na skalę masową. Dzienna porcja 2 g steroli może obniżać stężenie cholesterolu we krwi nawet do 20%. Użyteczność takich produktów znalazła potwierdzenie w różnych grupach wiekowych, w tym u dzieci, a także w połączeniu z lekami obniżającymi cholesterol (statyny) u pacjentów z chorobą niedokrwienną serca. Warto dodać, że w wypadku łączenia steroli roślinnych ze statynami efekt obniżenia cholesterolu LDL jest na tyle znaczący, że w niektórych przypadkach można obniżyć dawkę leku, dzięki czemu obniżyć koszty leczenia, a także zredukować potencjalne ryzyko efektów ubocznych działania leków obniżających cholesterol - mówi prof. Marek Naruszewicz.

Sterole roślinne występują m.in. w olejach roślinnych, niektórych produktach do smarowania pieczywa, w ziarnie sezamowym i słonecznikowym, roślinach strączkowych, warzywach. W zwyczajowej diecie średnia ilość steroli roślinnych spożywanych codziennie wynosi około 250-400 mg na dobę. Jest to zbyt mała ilość, aby w znaczący sposób obniżyć poziom cholesterolu. Eksperci do spraw żywienia opracowali jednak formułę, pozwalającą wzbogacać produkty w sterole roślinne. W produkcie do smarowania pieczywa Flora pro.activ zwiększono stężenie steroli do poziomu 1,8 g w 25 g produktu.

Cholesterol można skutecznie obniżyć spożywając w ciągu dnia 3 kromki chleba (najlepiej pełnoziarnistego) posmarowanego Florą pro.activ. Margarynę Flora pro.activ można również stosować do tostów, grzanek, pieczonych ziemniaków i gotowanych warzyw. Ze względu na niską zawartość tłuszczu Flora pro.activ nie nadaje się jednak do smażenia i pieczenia.

Utrzymanie prawidłowego stężenia cholesterolu we krwi w celu zmniejszenia ryzyka choroby niedokrwiennej serca jest kluczowym celem wielu narodowych programów profilaktyki antycholesterolowej. Odpowiednio zmodyfikowana dieta, wzbogacona w sterole roślinne, a więc aktywnie obniżająca stężenie cholesterolu we krwi, może odgrywać istotną rolę w niefarmakologicznej prewencji chorób układu krążenia.

- Flora pro.activ to tłuszcz roślinny do smarowania pieczywa, polecany osobom z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi i ryzykiem wystąpienia problemów z układem sercowo-naczyniowym. Skutecznie obniża tzw. "zły" cholesterol (biało-zielone opakowanie produktu).

Flora pro.activ to produkt o obniżonej zawartości tłuszczu (35 g/100 g produktu), z czego co najmniej  50%  stanowią wielonienasycone kwasy tłuszczowe, w tym kwasy Omega-6 (zawarte w oleju słonecznikowym)  i Omega-3 (zawarte w oleju lnianym) w zalecanych przez ekspertów proporcjach. Nie zawiera utwardzanych olejów roślinnych, dzięki czemu jest praktycznie wolna od niekorzystnych dla zdrowia kwasów tłuszczowych typu trans.

Flora pro.activ, podobnie jak pozostałe warianty Flory, zawiera witaminy A, D, E oraz B6, B12 i kwas foliowy. Witaminy B6, B12 i kwas foliowy obniżają poziom homocysteiny - niezależnego czynnika ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.

Flora pro.activ zawiera sterole roślinne  - naturalne składniki olejów roślinnych, które redukują poziom cholesterolu całkowitego i frakcji LDL we krwi.

Produkty marki Flora uzyskały rekomendację Polskiego Towarzystwa Badań nad Miażdżycą.

Źródło: On Board Public Relations