Sok z buraków - dobry na mięśnie
24.05.2010
Według naukowców z Uniwersytetu w Exeterie (Wielka Brytania), sok z buraków zwiększa wytrzymałość człowieka zmniejszając straty energetyczne mięśni.
Wcześniejsze badania wykazały, że sportowcy pijący sok z buraków są bardziej wytrzymali na fizyczne wysiłki. Długość tych zajęć może być nawet zwiększona o 16 proc. Ponadto najbardziej zauważalne efekty tego napoju są podczas regularnych treningów.

Natomiast teraz naukowcom udało się zrozumieć, w jaki sposób działa sok z buraków. W celu przeprowadzenia takich testów oni zatrudnili siedem zdrowych mężczyzn, a następnie poprosili ich wykonać szereg ćwiczeń, m.in. przysiady. Podczas tych zajęć badaczy mierzyli poziom wysiłku fizycznego ochotników, a zatem wykonywali obrazowanie rezonansu magnetycznego (MRI). Analizy te pozwoliły na obserwacje pracy mięśni. Były one przeprowadzane dwuetapowo: najpierw mężczyzny wykonywali ćwiczenia po spożyciu soku z buraków, lecz później zamiast soku podawano im napój-placebo z czarnej porzeczki.

Okazało się, że picie soku z buraków dwukrotnie zwiększa ilość określonych korzystnych związków azotowych oraz zmniejsza tempo wykorzystania głównego źródła energii - adenozynotrifosforanu (ATF). Dzięki temu mięśnie pracują lepiej oraz pobierają mniej tlenu.