Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Przepisy: czystość i higiena w gabinecie
06.12.2007
Prawidłowe funkcjonowanie gabinetu kosmetycznego powinno być zgodne z procedurami sanitarnymi. Obecnie w Polsce obowiązują przepisy zmienione i dostosowane do wymogów Unii Europejskiej.
Podstawowym ich celem jest zabezpieczenie zarówno klientów, jak i personelu przed niebezpieczeństwem przenoszenia i zarażenia chorobami zakaźnymi oraz podnoszenie jakości świadczonych usług.

instytucją nadzorującą gabinety kosmetyczne pod tym kątem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna, podległa Ministrowi Zdrowia, kierowana przez Głównego Inspektora Sanitarnego jako centralny organ administracji rządowej. Uprawnienia jej określa wielokrotnie uaktualniana ustawa z 14 marca 1985 r. (DzU z 2006 r. nr 122 poz. 851), mówiąca, że „Inspekcja Sanitarna powołana została do nadzoru higieny i warunków zdrowotnych, a także ochrony zdrowia ludzkiego przed wpływem czynników szkodliwych lub uciążliwych, a zwłaszcza w celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych i zawodowych”. Do zakresu działania PIS – sanepidu należy kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, warunków utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, a także warunków zdrowotnych produkcji i obrotu przedmiotami użytku oraz innymi wyrobami (np. kosmetyki), mogącymi mieć wpływ na zdrowie ludzi.

Zakres nadzoru sanepidu nad gabinetem kosmetycznym

  • Dział nadzoru zapobiegawczego

Pierwszy kontakt właściciela gabinetu kosmetycznego z sanepidem związany jest z zaopiniowaniem projektu użytkowania lokalu. W tym celu w odpowiednim dziale Inspekcji Sanitarnej, zwanym nadzorem zapobiegawczym, należy złożyć wniosek o wystawienie opinii o ww. projekcie.

Do rozpoczęcia działalności gospodarczej wymagana jest również decyzja pozwalająca na użytkowanie lokalu w danym celu bądź decyzja o zgodnym z wymogami jego przekwalifikowaniu.

W przypadku posiadania solarium należy także wystąpić o zezwolenie na wytwarzanie i przechowywanie odpadów niebezpiecznych. Mowa tu o zagospodarowaniu zużytych lamp.

Powyższe dokumenty wraz z protokołami pokontrolnymi powinny znajdować się w gabinecie do wglądu dla pracowników PIS.

  • Dział higieny komunalnej
Bieżącym nadzorem obiektów zajmuje się drugi dział Inspekcji Sanitarnej, zwany działem higieny komunalnej. Jego pracownicy kontrolują gabinety co najmniej raz w roku. W myśl ustawy inspektorzy mają prawo: kontrolować obiekty użyteczności publicznej o każdej porze, żądać pisemnych lub ustnych informacji, okazywania dokumentów oraz pobierania próbek do badań laboratoryjnych.

Każdy gabinet zobowiązany jest do posiadania książki kontroli sanitarnej, w której nadzorujący sporządzają każdorazowo sprawozdania.

Kontroli podlegają wymagające corocznej aktualizacji książeczki zdrowia. Są one dowodem braku przeciwwskazań do pracy w gabinecie. W myśl Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 2 lutego 2006 r. w sprawie badań do celów sanitarno-epidemiologicznych (DzU z 2006 r. nr 25 poz. 191) badania te dzieli się na laboratoryjne i lekarskie. Identyfikują one zakażenia prątkami gruźlicy, pałeczkami duru brzusznego, durów rzekomych A, B, C, pałeczkami z rodzaju Salmonella i Shigella oraz innymi czynnikami chorobotwórczymi. Badania przeprowadza się przed podjęciem pracy lub nauki w zawodzie kosmetyczki oraz po przebyciu choroby eliminującej z pracy. Uprawniony lekarz na podstawie badań lekarskich i wyników badań laboratoryjnych wydaje czasowe orzeczenie dopuszczające do pracy i wpisuje je do książeczki zdrowia.

Przepisy prawne

Podstawą nadzoru sanitarnego nad gabinetami kosmetycznymi jest Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej (DzU nr 31 poz. 273). Zarządza on, co następuje:
§3 W lokalu przeznaczonym na gabinet kosmetyczny powinny być wyodrębnione:
– pomieszczenia, w których są świadczone usługi,
– szatnia i poczekalnia,
– pomieszczenia sanitarne dla klientów i pracowników,
– miejsce na sprzęt do utrzymywania czystości,
– miejsce do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny,
– miejsce na pojemniki, w których są gromadzone odpady.
Mowa tu także o tym, że podłogi i ściany okalające umywalki do wysokości 1,6 m powinny być pokryte materiałem nie wchłaniającym wody, łatwo zmywalnym i odpornym na działanie środków do dezynfekcji. W zakładzie powinna być ciepła i zimna woda oraz instalacja kanalizacyjna.
§4 dopuszcza wydzielenie pomieszczenia do sprzedaży kosmetyków oraz do sprzedaży i serwowania napojów bezalkoholowych.
§6 dotyczy obowiązku segregacji czystej i brudnej bielizny.
§7 dopuszcza pranie bielizny w gabinecie, ale pod warunkiem wyodrębnienia miejsca na pralnię.
§9 zezwala na palenie tytoniu tylko w miejscach specjalnie do tego wydzielonych oraz zakazuje wprowadzania zwierząt do gabinetu.

Podstawą zachowania wysokiego standardu usług jest prawo klienta do wymagania od kosmetyczki zachowania czystości i higieny mikrobiologicznej.
§§ 10, 11, 12 dotyczą dezynfekcji i sterylizacji. Dla Inspekcji Sanitarnej ważne jest, aby preparaty używane do tego celu miały atest PZH. Państwowy Zakład Higieny wydaje listę środków dopuszczonych do użycia, zawierającą informację, w jakim stężeniu i na co poszczególne substancje działają. Sanepid dysponuje taką listą, jest ona ogólnie dostępna dla zainteresowanych.
§13 informuje, że preparaty kosmetyczne powinny być przechowywane w oryginalnych opakowaniach. Umożliwia to pracownikom sanepidu kontrolowanie atestu i daty ważności. Uznaje się także, że substancje nie przepakowywane są w mniejszym stopniu narażone na utratę swoich właściwości. W przypadku zmiany opakowania należy na nim umieścić etykietę opisującą:
– nazwę preparatu,
– nazwę producenta,
– datę ważności.
W przypadku sporządzenia roztworu należy na etykiecie opisać:
– nazwę preparatu,
– datę wykonania roztworu,
– termin ważności,
– imię i nazwisko osoby, która wykonała roztwór.
W gabinecie można stosować wyłącznie kosmetyki spełniające wymagania określone w Ustawie z 30 marca 2001 r. o kosmetykach (DzU z 2001 r. nr 42 poz. 473).
§16 mówi, że wszystkie materiały używane do zabiegów mogących powodować naruszenie ciągłości tkanek należy przechowywać w opakowaniach z etykietą zawierająca datę ich sterylizacji.
§17 Odpady należy segregować w oddzielnych torbach foliowych, a pojemniki na nie należy ustawić w każdym pomieszczeniu, gdzie prowadzone są usługi.
§20 Gabinety, w których są wykonywane zabiegi na ciało, powinny być wyposażone w natrysk usytuowany bezpośrednio przy pomieszczeniu zabiegowym.
§21 Pomieszczenie do zabiegu pedicure powinno mieć powierzchnię nie mniejszą niż 6 m2 i odizolowaną od innych stanowisk.
§22 Do przekłuwania ciała można stosować wyłącznie pistolety z jałowymi jednorazowymi końcówkami.

W kategoriach stanu technicznego wyposażenia gabinetu, np. instalacji elektrycznej, Inspekcja Sanitarna się nie wypowiada, chyba że zaniedbania ewidentnie zagrażają bezpieczeństwu. Obowiązuje tu Rozporządzenie Ministra Pracy dotyczące zasad BHP (DzU z 2003 r. nr 169 poz. 1650).

W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo użytkowników i pracowników gabinetów kosmetycznych ważne jest, aby przepisy te były jak najszybciej wdrażane w życie i stosowane w codziennej pracy.

Zakończenie

Interpretacja przepisów przez poszczególne stacje sanepidu powinna być jednolita w całym kraju. Z doświadczenia jednak wiemy, że zdarzają się sytuacje, w których kontroler zabrania nam wykonywania danego zabiegu. Należy wtedy samemu wyszukać zgodę na jego wykonywanie, wspierając się wyżej wymienionymi ustawami. Można też skontaktować się z dystrybutorem lub producentem danego sprzętu czy kosmetyku, on z pewnością dysponuje pełną dokumentacją. Swoją drogą, decydując się na poszerzenie usług o nowość, wymagajmy od dostawcy pełnej dokumentacji dopuszczającej do handlu i usług. Gdy mimo wszystko spotkamy się z zastrzeżeniami sanepidu z naszego regionu, a wiemy, że inne gabinety nie spotyka podobny problem, można szukać pomocy w Głównym Inspektoracie Sanitarnym. Na stronie www.gis.gov.pl znajdziemy wszystkie potrzebne dane kontaktowe.

Oprac. Joanna Gumińska
Źródło: Cabines 24

KOMENTARZE
Newsletter