Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Promocja mleka na nieco innych zasadach
01.07.2009
1 lipca wchodzi w życie ustawa z 22 maja 2009 roku o funduszach promocji produktów rolno – spożywczych. Będzie ich dziewięć, a wśród nich także Fundusz Promocji Mleka.
Nowy podmiot zastąpi już istniejący Fundusz Promocji Mleczarstwa. Przedstawicielom branży, w trakcie prac nad ustawą, udało się wywalczyć, iż nie zmieni się sposób naliczania składek.

- Zależało nam na tym, by pozostał on w obecnym kształcie, bo jest to sprawdzona forma, a jakiekolwiek zmiany generowałby poważne koszty w zakładach i spółdzielniach mleczarskich, a w obecnym kryzysie dodatkowe obciążenia nie są nikomu potrzebne – powiedziała serwisowi portalspożywczy.pl Agnieszka Maliszewska z Polskiej Izby Mleka.

Tym samym co kwartał podmioty skupujące otrzymają decyzję wystawioną przez prezesa Agencji Rynku Rolnego, w której określona zostanie kwota należna na rzecz Funduszu. Kwota ta ustalana jest na podstawie informacji o wielkości skupu mleka przesyłanych przez podmioty skupujące do Agencji Rynku Rolnego. Wpłata na Fundusz Promocji Mleka wynosić będzie 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka. Od efektywności ściągania wpłat zależeć będzie czy fundusz będzie miał wystarczającą ilość pieniędzy do realizacji zadań zapisanych w ustawie.

Wraz z wejściem w życie ustawy zmniejszy się natomiast liczba członków Komisji Zarządzającej, w której skład wejdą wyłącznie przedstawiciele organizacji branżowych reprezentujących producentów oraz przetwórców. To oni będą decydować o przeznaczeniu dostępnych środków. Tym samym zostanie ograniczona rola administracji państwowej, która zajmie się jedynie obsługą wypłat środków. Przedstawiciele branży wierzą, że dzięki temu fundusz będzie działał sprawniej, a decyzje będą zapadać szybciej.

- Uważam, że konieczne jest stworzenie strategii działań promocyjnych branży mleczarskiej . To w znaczący sposób ułatwi Komisji podejmowanie decyzji na jakie cele powinny być przeznaczone środki z FPM – mówiła serwisowi portalspożywczy.pl Agnieszka Maliszewska.

Wchodząca w życie ustawa zakłada, iż fundusze promocji tworzone są w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia oraz promocji produktów rolno – spożywczych. Cele te będą realizowane w szczególności poprzez prowadzenie kampanii informacyjnych i promocyjnych, w tym m.in. współfinansowanych ze środków UE, RP i Funduszy Promocji. Środki Funduszy Promocji są w szczególności przeznaczone na sfinansowanie tzw. ’wkładu własnego’ organizacji branżowych w realizację kampanii promocyjnych i informacyjnych prowadzonych w ramach administrowanego przez ARR mechanizmu „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych”, dzięki czemu będzie możliwe znaczące zwielokrotnienie efektu działań promocyjnych.
KOMENTARZE
Newsletter