21.02.2008r. | → Uwagi i propozycje zgłoszone do projektu |
w dniu 29 stycznia 2008 r. w dniu 15 lutego 2008 r. d.maliszewska@mz.gov.pl |
Projekt z dnia………..
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia …………………. 2008 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań,
jakim powinno odpowiadać medyczne laboratorium diagnostyczne
Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 144, poz. 1529, z 2005 r. Nr 119, poz. 1015 oraz z 2006 r. Nr 117, poz 790) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 3 marca 2004 r. w sprawie wymagań, jakim powinno odpowiadać medyczne laboratorium diagnostyczne (Dz. U. Nr 43, poz. 408 oraz z 2006 r. Nr 59, poz. 422) § 8 otrzymuje brzmienie:
„§ 8. Osoby zatrudnione na stanowisku kierownika laboratorium nie krócej niż rok przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, które posiadają I stopień specjalizacji
w dziedzinie mającej zastosowanie w diagnostyce laboratoryjnej lub nie posiadają specjalizacji, mogą być zatrudnione na tym stanowisku, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2009 r.”.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA
Projektowane zmiany rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 3 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 43, poz. 408, z późn. zm.) dotyczą wydłużenia terminu spełnienia wymagań dla kierownika laboratorium, określonych w niniejszym rozporządzeniu, tj. posiadanie tytułu specjalisty zgodnego z profilem laboratorium.
Przedmiotowa sprawa dotyczy osób zatrudnionych nie krócej niż rok przed dniem 31 marca 2004 roku na stanowisku kierownika laboratorium, które posiadają pierwszy stopień specjalizacji w dziedzinie mającej zastosowanie w diagnostyce laboratoryjnej lub nie posiadają specjalizacji.
Aktualny stan prawny umożliwia wymienionym osobom sprawowanie tej funkcji do dnia 31 marca 2008 roku.
Praktyka pokazała, że dotychczasowe rozwiązanie wymaga zmiany, co znalazło wyraz w wystąpieniach diagnostów laboratoryjnych do Ministra Zdrowia. Zwrócono uwagę, że określony termin - w obecnie obowiązujących przepisach - dostosowania się do wymagań, o których mowa wyżej od wejścia w życie rozporządzenia, tj od dnia 31 marca 2004 roku jest zbyt krótki, ponieważ dopiero 15 czerwca 2005 roku nastąpił pierwszy nabór na specjalizacje jednostopniowe z zakresu laboratoryjnej diagnostyki medycznej według nowego trybu. Przewiduje się, dopiero jesienią 2008 roku udział pierwszych kandydatów w sesji egzaminacyjnej, którzy podjęli specjalizację w nowym trybie.
Przedmiot projektowanej regulacji nie podlega notyfikacji - projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt niniejszego rozporządzenia, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), zostanie umieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
1) | Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie Rozporządzenie oddziałuje na laboratoria diagnostyczne (zakłady opieki zdrowotnej), i na kierowników laboratoriów diagnostycznych. |
2) | Konsultacje społeczne Projekt zostanie przekazany do konsultacji następującym podmiotom: Naczelna Rada Lekarska, Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, Naczelna Rada Aptekarska, Krajowa Rada Diagnostów Laboratoryjnych, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Sekretariat Ochrony Zdrowia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Federacja Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia, Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy, Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych, Krajowy Sekretariat Ochrony Zdrowia NSZZ „Solidarność 80”, Forum Związków Zawodowych, Unia Uzdrowisk Polskich, Unia Metropolii Polskich, Związek Powiatów Polskich, Związek Miast Polskich, Związek Gmin Wiejskich RP, Unia Miasteczek Polskich, Konwent Marszałków RP, Federacja Związków Gmin i Powiatów RP, Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, Fundacja Stefana Batorego, Koalicja na Rzecz Pacjentów „Mam prawo do Zdrowia” oraz umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej. |
3) | Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet centralny i budżety jednostek samorządu terytorialnego Wejście w życie projektowego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego. |
4) | Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym rozwój przedsiębiorstw Wejście w życie projektowego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. |
5) | Wpływ na sytuację i rozwój regionów Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów. |
6) | Wpływ regulacji na rynek pracy Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy. |
7) | Wpływ regulacji na ochronę zdrowia i zmniejszenie ryzyka chorób Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na ochronę zdrowia wprost, ale poprzez spełnienie wymagań dla kierownika laboratorium (po wejściu w życie) przyczyni się do podniesienia efektywności kierowania laboratorium diagnostycznym – sprawnego kierowania laboratorium diagnostycznym i zmniejszenie ryzyka chorób. |
8) | Zgodność z prawem Unii Europejskiej Regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej. |
KOMENTARZE