Pierwsza faza badań klinicznych nad ABR-217620 wkrótce się rozpocznie
23.08.2005
Badania mające na celu oszacowanie bezpiecznej dawki nowego leku zaprojektowanego do zwalczania niedrobnokomórkowego raka płuc przez szwedzką firmę Active Biotech rozpoczną się jeszcze w tym miesiącu.

Niedrobnokomórkowy rak płuc jest jednym z najczęściej występujących typów nowotworów. Według WHO jest on także jednym z nowotworów o największej śmiertelności. Każdego roku zostaje on zdiagnozowany u 1,2 mln ludzi. Na ogół zdiagnozowanych nowotworów płuc rak niedrobnokomórkowy zostaje zdiagnozowany w około 80% przypadków ze śmiertelnością w granicach 85-90%. Jak na razie nie udało się jeszcze opracować skutecznego środka przeciw temu nowotworowi. Operacja chirurgiczna jest jak na razie jedynym wyjściem – pod warunkiem że nie występują przeżuty. ABR-217620 znany również jako ANYARA jest trzeciej generacji białkiem fuzyjnym zaprojektowanym do zwalczania tego typu nowotworu. Białko to zostało opracowane dzięki odkryciu na powierzchni komórek nowotworowych cząsteczki nazwanej 5T4, która nie występuje w przypadku komórek prawidłowych, a prawdopodobnie bierze ono udział w procesie metastazy i tworzenia ognisk wtórnych. Jedna część fuzyjnego białka terapeutycznego łączy się specyficznie z nowotworowym białkiem 5T4, natomiast druga jego część pełni funkcje superantygenu i jej zadaniem jest stymulacja cytotoksycznych limfocytów T, a przez to eliminacja komórek nowotworowych. Wyniki pierwszej fazy klinicznej otrzymane będą jeszcze w tym roku. Planowane rozpoczęcie drugiej fazy to początek roku 2006.