Odczytanie genomu manioku ratunkiem dla mieszkańców Afryki oraz Azji
17.11.2009
Amerykanie całkowicie odczytali genom manioku jadalnego (Manihot esculenta). Umożliwi to zlikwidowanie poważnego problemu związanego z często występującą chorobą tej rośliny - CBSD.
Maniok jadalny, zwłaszca jego bulwy, są spożywane codziennie przez około 750 mln osób na całym świecie. Zawierają dużo składników energetycznych, takich jak skrobia i niektóre rozpuszczalne węglowodany, zaś niewiele białka. Ma wiele właściwości, które czynią ją ważnym składnikiem codziennej diety mieszkańców Afryki i Azji.

Jednak maniok posiada wiele ograniczeń. Jest bardzo podatny na wiele patogenów, szczególnie w Afryce, gdzie jedna trzecia zbiorów kontynentalnych nie nadaje się do zerwania z powodu chorób wirusowych. Jedna z tych chorób, Choroba CBSD (Cassava Brown Streak Disease), jest obecnie największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywności w niektórych częściach Wschodniej Afryki.

W związku z powyższym Fundacja Bill & Melinda Gates przeznaczyła 1.3 mln dolarów w celu opracowania nowych baz danych genomu rośliny, ze zwróceniem szczególnej uwagi na zwalczenie choroby CBSD.

Na przykład, straty plonów wywołane zarażeniem manioku przez chorobę CBSD wynoszą od 20 do 80 % w niektórych regionach Tanzanii, a nawet do 100% w Ugandzie. Jest to około 50 mln dolarów ubytku rocznie.