Nutrigenomika - dieta lekiem przyszłości.
14.06.2010
Każdy organizm jest inny, każdy posiada inne warianty genów. Czy mimo tego można znaleźć dla każdego z nas indywidualny lek? Owszem można. Co więcej, lekiem tym może być nasza dieta.

Przyszłościowa nauka, która zapobiegnie rozwojowi chorób nosi nazwę nutrigenomika.

Wyniki z ostatniej dekady pokazują, że praktycznie wszystkie składniki żywności mogą wpływać na regulację ekspresji naszych genów. Podczas badań zwrócono uwagę na ogólny wpływ substancji pochodzących z żywności na funkcjonowanie genomu oraz na indywidualną reakcje człowieka na wybrane związki. Udowodniono w ten sposób, że istotna jest nie tylko sama odpowiedź organizmu ale także poziom syntezy białek.

Badania są jednak znacznie trudniejsze niż nam się wydaje. Pokarm przechodzi w naszym organizmie wiele przemian. Transportowany jest m.in przez kwaśne środowisko żołądka, spotyka się z mikroflorą jelitową, gdzie dochodzi do reakcji konwersji. Ostatecznie to co wchłaniamy różni się chemicznie od tego co spożyliśmy.

Nadzieję pokładamy w naukowcach. Udało im się dotąd poznać mechanizm działania fitoestrogenów (występujących w roślinach), które mają wpływ na regulację genów związanych z gospodarką hormonalną.

Podczas gdy cały świat walczy z chorobą nowotworową, okazuje się także, że przeciwutleniacze (np. polifenole z zielonej herbaty) uczestniczą w regulacji ekspresji genów związanych z supresją transformacji nowotworowej, regulacją cyklu komórkowego czy procesu apoptozy.

Wszystko zależy jednak od dokładnego zsekwencjonowania genomu ludzkiego, dlatego przed nami jeszcze bardzo długa droga. Czy ta nauka ma przyszłość oceńcie sami. Moim zdaniem, warto czekać. Dieta spersonalizowana wydaje się być znacznie korzystniejsza niż cotygodniowe wycieczki do apteki.

red. Blanka Majda