Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Nowy podatek na rzecz promocji polskiej żywności za granicą
20.03.2008
Część przedsiębiorców nie zgadza się na nowy podatek, który miałby być przeznaczony na promocję polskiej żywności za granicą.
Nie chodzi o sam pomysł przeznaczania pieniędzy na ten cel, ale o to, kto będzie dysponował tymi pieniędzmi. Chodzi w końcu o 30 mln zł rocznie. Mimo protestów ministerstwo rolnictwa nie zamierza ustąpić i chce projekt jak najszybciej skierować do Sejmu.

Zgodnie z założeniami ustawy na konta funduszu łożyliby przedsiębiorcy, którzy odprowadzaliby opłaty w wysokości 0,1% wartości rynkowej produktu. Zebrane w ten sposób pieniądze pozwoliłyby na reklamę i promocję polskiej żywności za granicą, a ponadto na pozyskanie jeszcze większych pieniędzy na promocję z unijnego budżetu.

Idea podoba się wszystkim, jednak problem jest z tym kto będzie dysponował tymi pieniędzmi, bowiem w nowej ustawie jest to niesprecyzowane. Przedsiębiorcom chodzi o to, że to firmy z branży spożywczej będą finansować fundusz, a decydujący głos w sprawie wydawania tych pieniędzy będą mieli rolnicy.

Pod adresem rządu padają zarzuty o próby wprowadzenia nowego podatku, bowiem wpłaty na rzecz funduszu będą obowiązkowe i ściągane zgodnie z ordynacją podatkową.

Projekt ustawy jest teraz konsultowany z partnerami społecznymi. Ale resort rolnictwa twierdzi, że nie zamierza dążyć do kompromisu za wszelką cenę.
Przedsiębiorcy zapowiadają, że będą dążyć do tego, aby ustawa w tej formie nie trafiła do Sejmu.

Źródła: Agrobiznes; farmer.pl
KOMENTARZE
Newsletter