NOWY CEL MOLEKULARNY / Odkrycie nowego związku chemicznego zapobiegającego powstawaniu raka
27.05.2008
W trakcie badań nad nowymi sposobami na zatrzymanie rozwoju raka, naukowcy z University of Oklahoma Health Science Center odkryli związek chemiczny, który w warunkach laboratoryjnych wykazuje zdolności do zapobiegania rozwojowi raka.

Związek ten z powodzeniem powstrzymuje normalne komórki przed zamianą w komórki rakowe oraz hamuje zdolność guza do wzrostu i tworzenia nowych naczyń krwionośnych. Okazał się on skuteczny w przypadku 12 rodzajów raka (m. in.rak nerek, rak jajników), na których był testowany. Ten syntetyczny związek, zwany SHetA2, bezpośrednio atakuje nieprawidłowości w komórkach rakowych bez niszczenia normalnych komórek. Rakowe komórki są niszczone i w ten sposób powstrzymują tworzenie się raka. Benbrook i współpracownicy opatentowali lek (Flex-Het) zawierający ten związek i mają nadzieję na rozpoczęcie prób klinicznych leku. Jeśli okaże się on bezpieczny, zostanie rozpropagowany w postaci tabletek zapobiegających rakowi, które będą spożywane codziennie jak multi-witamina. Lek ten mógłby być stosowany w celu zapobiegania nawrotom raka po zastosowaniu tradycyjnych sposobów walki z nimi jakimi są radioterapia i chemioterapia.

Źródło: www.sciencedaily.com, Doris Benbrook Ph.D