Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Naukowcy starają się ulepszyć czujniki monitorujące jakość oleju napędowego.
29.07.2010
Czujniki dotychczas używane do badania jakości mieszanki oleju napędowego oraz biopaliwa (otrzymywanego z olejów naturalnych tj. olej sojowy) podczas pracy silnika są niezdolne do dokładnego wykrywania niektórych istotnych parametrów.
Alan Hansen profesor na University of Illinois oraz jego współpracownicy pracują nad rozwinięciem nowych technologii w celu ulepszenia dostępnych na rynku sensorów.

„Nasze badania przyczyniają się do ulepszenia czujników w taki sposób aby umieszczone w przewodzie paliwowym, w miejscu gdzie paliwo dociera do silnika, mogły rejestrować obecność zanieczyszczeń oraz innych problemów z paliwem.” – powiedział Hansen. „Jednocześnie, podczas użycia biopaliwa, czujnik będzie odczytywał ilość i jakość paliwa, które dociera do silnika.”

Biopaliwo otrzymywane z oleju sojowego jest zwykle mieszane z 2-5% normalnego oleju napędowego. “W niektórych przypadkach, produceni będą dawać gwarancję na silniki używające wyższego stężenia biopaliwa, nawet do 20%. Jednakże, są oni niechętni do wspierania silników zużywających zbyt duże ilości biopaliwa, ponieważ istnieją obawy, że może to mieć negatywny wpływ na działanie silnika.”

Hansen bada użycie czujników elektrochemicznych do wykrywania zanieczyszczeń oraz innych czynników mających wpływ na jakość paliwa, czego brakuje aktualnie istniejącym sensorom. Poprzez zastosowanie procesów elektrochemicznych można się spodziewać wzrostu wrażliwości na skład chemiczny oleju napędowego.

“Elektrochemiczne czujniki mogą być zaprojektowane tak aby monitorować konkretne związki chemiczne tj siarka i jej związki. Potem będzie można stworzyć system ostrzegania lub zamykania silnika w momencie, gdy paliwo zawiera zbyt dużą ilość siarki.”

Siarka jest istotnym zanieczyszczeniem oleju napędowego, gdyż przyczynia się do uwalniania szkodliwych emisji spalin. Siarka niszczy katalizatory w filtrach będących częścią układu oczyszczania spalin w silnikach. Filtry te są potrzebne do przystosowania się ściśle do regulacji Environmental Protection Agency's (EPA) dotyczących poziomów emisji.

“Aby przestrzegać limitów wyznaczonych przez EPA nie jest dłużej możliwa tradycyjna optymalizacja procesu spalania. Musimy opanować emisję po włączeniu silnika, używając filtrów bądź innych metod.”

Hansen zauważył również, że podczas gdy siarka jest zaangażowana w proces spalania powstaje kwas siarkowy , który powoduje korozję i uszkodzenie silnika. “Rozpoczęliśmy badania oceniające jak skuteczne są obecne czujniki dla różnych rodzajów paliw, również mieszanek z biopaliwami i odkryliśmy wiele ograniczeń sensorów. Jeśli ulepszymy czujniki do skutecznego wykrywania siarki i monitorowania innych czynników, będzie to prawdziwy przełom.”- informuje Hansen.

red. Marta Cipińska
KOMENTARZE
Newsletter