Na spotkaniu Krajowej Izby Biopaliw, które odbyło się 20 marca tego roku, omówiono konieczność wprowadzania paliw na bazie etanolu produkowanego przez polskiego przedsiębiorcę, jak również sformułowano wnioski i uwagi do projektu rozporządzenia Ministerstwa Gospodarki.
Do tej pory benzynę E-85 można było tankować tylko na specjalnych stacjach, niedostępnych dla przeciętnego kierowcy.
Ministerstwo Gospodarki informuje, że samochody dostosowane do takiego paliwa znajdziemy między innymi w ofercie takich marek jak Saab, Volvo czy Ford. Zaznacza również, że w przypadku jednego modelu Saaba takie samochody stanowią nawet 80% sprzedaży. Faktem jest, że Saab ma w ofercie kilka innych modeli aut dostosowanych do tego paliwa, jednak w Polsce się ich nie sprzedaje.
Kilka modeli samochodów dostosowanych do paliwa E-85 oferuje w Polsce również Ford. Samochody te mogą spalać każdy rodzaj benzyny, w którym jest do 85% etanolu. Jednak jak podaje Ford Polska, sprzedaż tych samochodów praktycznie nie istnieje, ponieważ w Polsce nie ma stacji gdzie można je tankować.
Uważa się, że auta na bioetanol zyskają na popularności, jeśli powstaną stacje benzynowe z takim paliwem i ich właściciele w Polsce dostaną podobne ulgi podatkowe jak na zachodzie. W Szwecji litr E-85 jest o 30% tańszy od litra zwykłej benzyny. Ponadto rząd Szwecji daje nabywcom aut dostosowanych do biopaliwa 1000 euro dotacji, rekompensując wyższą cenę zakupu takiego auta, a ich posiadacze mogą bezpłatnie parkować między innymi w Sztokholmie.
Dla przykładu Minivan Ford C-Max 1.8 na biopaliwo kosztuje o 1250 zł drożej od wersji z silnikiem tej samej pojemności i mocy, który może tankować wyłącznie normalną benzynę.
Rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych wymaga jeszcze notyfikacji Komisji Europejskiej.
Źródła: Gazeta Wyborca; KIB
KOMENTARZE