MicroRNA i rak piersi - nowa mozliwości terapeutyczne czy kolejny czynnik patogenetyczny
28.09.2007
Najmniejszy fragment informacji genetycznej, może być przyczyną najbardziej śmiertelnego nowotworu. Badacze połączyli najmniejsze cząsteczki RNA z rozprzestrzenianiem się raka piersi - odpowiedzialnego za ogromną ilość zachorowań.
W 2007, jak się przewiduje, 179 000 osób zostanie zdiagnozowanych, natomiast około 47 000 najprawdopodobniej umrze.

RNA jest jednym z najważniejszych czynników w genetyce człowieka. najlepiej zbadany, mRNA jest odpowiedzialny za translację kodu genetycznego z DNA, dzięki czemu powstają białka, co stanowi zasadniczy proces w życiu komórki.
MicroRNA  - małe odcinki kodu genetycznego składające się z jedynie kilkunastu nukleotydów, mogą zablokować proces translacji i produkcji białek. Nowe światło na ich działanie rzucają badania, w których molekuły te uznano za odpowiedzialnymi za procesy rozwoju, metabolizmu i śmierci komórki.

W chwili obecnej, zespół kierowany przesz Roberta Weinberga z Massachusetts Institute of Technology's Whitehead Institute w Cambridge znalazł związek tych cząsteczek z rozwojem inwazyjnej postaci nowotworu piersi.

Jeśli faktycznie, potwierdzony zostanie udział MicroRNA  w patogenezie raka (miałyby uczestniczyć w migracji komórek nowotworowych) oraz mogłyby stanowić punkt uchwytu dla nowych leków. nabiera to szczególnego znaczenia w kontekście bardzo inwazyjnej i dającej wiele objawów ubocznych chemioterapii.

Zdolność komórek nowotworowych do osiągnięcia krwioobiegu i usytuowania się w innym niż pierwotne miejsce nowotworzenia zwane jest metastazą. W odniesieniu do objawów i rokowania, metastaza jest czynnikiem pogarszającym stan pacjenta i jego szanse na wyleczenie. Do metastazy czyli przerzutowania dochodzi zazwyczaj w późniejszej fazie choroby a łączy się to ze zwiększeniem śmiertelności nawet do 90%. W przypadku nowotworów piersi  komórki najpierw migrują do węzłów chłonnych a dopiero potem do mózgu i innych organów w których tworzą śmiertelne w skutkach ogniska komórek.

Li Ma oraz Weinberg przygotowali przegląd genomów osób z rakiem piersi, szukając MicroRNA , tzw. miR-10b, które ulegały podwyższonej ekspresji u dziewięciu z osiemnasto osobowej grupy kobiet cierpiących na mniej niebezpieczną postać choroby.
Gdy dodatkowo przyjrzano się dobrze poznanej linii komórek nowotworowych uzyskanej z metastatycznej postaci raka piersi, okazało się że komórki te mają niemalże 50 krotnie wyższą ekspresję miR-10b niż komórki wyprowadzone z raka nieinwazyjnego.

By sprawdzić czy microRNA kieruje metastazą, zespół implantował ludzkie komórki z wysoka ekspresją miR-10b do poduszek łap myszy. Komórki rozprzestrzeniły się z krwioobiegiem do naczyń i płuc gryzoni. Gdy badacze powtórzyli procedurę, ale użyli linii komórek nie wykazującej wysokiej ekspresji miR-10b, nowotwór pozostał w miejscu pierwotnego wszczepienia go myszom.
Nie wiadomo dokładnie jak miR-10 promuje metastazę, jednakże jedno z białek którego produkcję produkują, zwane HOXD10, posiada udowodniona rolę w rozwoju embrionalnym. Może tak się zdarzyć, że metastatyczne nowotwory wykorzystują istniejącą już w komórkach transdukcję sygnału potrzebną do rozwoju dorosłego organizmu i „używają" jej jako efektywnego sposobu przemieszczania się w organizmie.

Nie widomo także dokładnie czy blokowanie miR-10b mogłoby zahamować śmiertelna w skutkach metastazę u pacjentek cierpiących na raka piersi. Jednakże cząsteczki blokujące aktywność microRNA, zwane antagomirami, są aktywnie działającymi czynnikami in vitro.
Anagomiry wiążą microRNA i hamują ich oddziaływanie z docelowymi cząsteczkami.

Niewątpliwie ciekawe badania, wymagają jeszcze potwierdzenia. Choćby z uwagi na fakt, iż przebadanych w wyżej wymieniony sposób zostało dopiero 9 linii komórkowych. Stanowi to niestety, bardzo małą i niereprezentatywną grupę.

Źródło: nature