Linia komórek produkujących insulinę
28.09.2005
Wyhodowano komórki beta trzustki produkujące insulinę, które mogą być zastosowane w leczeniu cukrzycy typu I - donosi najnowszy numer "Nature Biotechnology".

Cukrzyca typu I rozwija się w wyniku nieprawidłowego funkcjonowania limfocytów T, które zaczynają atakować i niszczyć komórki beta trzustki wytwarzające insulinę. W rezultacie stopniowo spada poziomu insuliny odpowiedzialnej za regulację metabolizmu glukozy, głównego źródła energii dla komórek. Prowadzi to do niebezpiecznego wzrostu stężenia tego cukru we krwi. Chorzy muszą regularnie przyjmować dawki insuliny, co umożliwia przynajmniej częściowe przywrócenie normalnego metabolizmu. Jednak nie chroni to całkowicie przed powikłaniami, takimi jak uszkodzenia nerek, naczyń krwionośnych i siatkówki. Grupa naukowców z Chicago Medical School pod kierunkiem Ji- Won Yoona wyhodowała linię ludzkich komórek beta trzustki, które produkują o 40% więcej insuliny niż typowe komórki beta. Co więcej po wszczepieniu myszom chorym na cukrzycę, pozwoliły na normalny metabolizm glukozy przez ponad 30 tygodni. Linia komórek beta, wyhodowana przez naukowców z Chicago, powstała poprzez dodanie do komórek genu, który wydłużył ich życie. Ponieważ dodanie takiego genu niesie za sobą ryzyko powstania komórek nowotworowych, naukowcy wyselekcjonowali spośród ponad 250 uzyskanych linii komórkowych jedną, w której insulina była wytwarzana, a komórki żyły wprawdzie dłużej, ale nie miały zdolności do przekształcania sie w komorki nowotworowe. Następnie, aby znieść ryzyko pojawienia się guza, geny wydłużające życie komórek zostały usunięte. Jednak zanim zmienione komórki beta trzustki będą mogły być zastosowane w leczeniu ludzi, konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych badań nad ich bezpieczeństwem. źródło: Nature Biotechnology