Kolejny szlak sygnałowy związany z tlenkiem azotu
21.11.2007
Nowa cząsteczka odpowiadająca za przekazywanie sygnału została opisana w tym tygodniu w Nature Chemical Biology.
Tlenek azotu, NO, jest powszechnym przekaźnikiem molekularnym produkowanym w wielu procesach fizjologicznych, jednakże dokładne szlaki przekazywania sygnału z nim związane nie są znane.

Takaaki Akike i wsp. wykazali, iż komórkowa produkcja No powoduje powstanie wzbogaconego w reszty azotowe przekaźnika drugiego rzędu zwanego 8-nitro-cGMP, który niesie sygnał na znaną cząsteczkę cGMP. Ze względu na podobieństwo, 8-nitro-cGMP może aktywować kilka spośród standardowych szlaków sygnałowych związanych z cyklicznym GMP. 8-nitrocGMP posiada wiele dodatkowych funkcji w organizmie, w tym łączenia białek z cGMP. Odkrycie tych nowych dróg przekazywania sygnału i modyfikacji może dostarczyć nowych danych związanych z funkcją NO w fizjologii i stanach patologicznych.

Źródło: Protein S-guanylation by the biological signal 8-nitroguanosine 3',5'-cyclic monophosphate;  pp 727 - 735 Tomohiro Sawa, Mohammad Hasan Zaki, Tatsuya Okamoto, Teruo Akuta, Yoshiko Tokutomi, Shokei Kim-Mitsuyama, Hideshi Ihara, Akira Kobayashi, Masayuki Yamamoto, Shigemoto Fujii, Hirokazu Arimoto and Takaaki Akaike