Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
KE powinna zmienić sposób promocji żywności
27.11.2007
Komisja Europejska (KE) powinna zmienić system promocji produktów żywnościowych; chodzi o zwiększenie budżetu na promocję, a także inny sposób jej finansowania - uważa poseł do Parlamentu Europejskiego Bogdan Golik.


Europoseł w poniedziałek na konferencji prasowej zaznaczył, że Unia Europejska jest w przededniu reformy Wspólnej Polityki Rolnej (WPR). Prawdopodobnie w jej wyniku zostaną zmniejszone dotacje dla rolnictwa. Natomiast efektem rozmów w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO) będzie 50-proc. redukcja subsydiów eksportowych.

Zdaniem Golika, jedyną możliwością wsparcia eksportu żywności do krajów trzecich będzie współfinansowanie przez KE promocji produktów żywnościowych.

Obecnie przy finansowaniu promocji żywności Unia dokłada 50 proc. środków; 30 proc. to wkład państw członkowskich, a 20 proc. kosztów muszą sfinansować same organizacje branżowe. W opinii Golika, udział Wspólnoty w finansowaniu powinien być wyższy i wynosić 60-70 proc., zaś wkład finansowy branż - nie przekraczać 10 proc.

Golik zaznaczył, że konieczne jest zwiększenie środków na promocję. W tym roku KE na ten cel przeznaczyła 45 mln euro, podczas, gdy w 2004 było to 60 mln euro. O tym, jakie produkty należy promować i w jakich krajach, powinny decydować same kraje, a nie urzędnicy Komisji.

Komisja zaakceptowała w latach 2005-2007 dla Polski dwa programy dotyczące promocji żywności w krajach trzecich. Jeden dotyczył promocji soków marchewkowych w Bułgarii i w Rumunii, a drugi - mięsa w Chinach, Japonii oraz na Ukrainie.

Programy dla państw UE dotyczą promocji przetworzonych owoców i warzyw, mleka i produktów mlecznych, miodu i produktów pszczelarstwa, produktów bio oraz mięsa z gęsi.

Źródło: PAP
KOMENTARZE
Newsletter