Jak zwiększyć efekty chemioterapii?
20.04.2007
Wydaje się, że odpowiedź na to pytanie znają już naukowcy z Fox Chase Cancer Center w Pennsylvanii, którzy odkryli nowe właściwości związku o nazwie MCP110.

Okazało się, że substancja ta jest w stanie wydajnie hamować wzrost ludzkich komórek nowotworowych – płuc, okrężnicy i mięsaka Kaposiego. Jego skuteczność badano w kombinacji ze standardową chemioterapią taksanami (Taxol i Taxoter).  MCP110 jest czynnikiem wycelowanym w szlaki przekazywania sygnału komórek nowotworowych i to jest cechą wyróżniającą go spośród innych chemioterapeutyków.

Korzystny wpływ MCP110 odkryto przy okazji traktowania Taxolem hodowli ludzkich komórek mięsaka Kaposiego i ludzkich komórek nowotworowych płuc i okrężnicy (model mysi). Okazało się, że hamujący wpływ dwóch czynników tj. Taxolu i MCP110 lub winkrystyny i MCP110 jest addytywny tzn. większy, aniżeli każdego leku z osobna.

Kombinowana chemioterapia zakłada stosowanie dwóch leków, które mają ten sam lub różne cele, ale wykazujące działanie cytotoksyczne. Naukowcy z Pennsylvanii połączyli natomiast cytostatyk z lekiem działającym na ścieżkę przekazywania sygnału wewnątrzkomórkowego takim jak MCP110 (działa na szlak Ras-Raf). Warte przypomnienia jest, że standardowe chemioterapeutyki mogą działać np. poprzez uszkadzanie DNA lub cytoszkieletu komórek.

Mechanizmem działania MCP110 zainteresowała się już firma NexusPharma Inc., która nabyła własność intelektualną z Fox Chase Cancer Center. Firma zamierza prowadzić dalsze badania nad skutecznym leczeniem nowotworów lekami, które nie wykazują działania cytotoksycznego.

Źródło: Mol Cancer Ther. 2007 Mar;6(3):898-906