Izolacja komórek nowotworowych z krwiobiegu - nowy test diagnostyczny
27.12.2007
Opracowano nowy chip diagnostyczny, który wykrywa komórki nowotworowe we krwi pacjenta.

Nowa technologia pozwala na wykrywanie CTCs, czyli krążących komórek nowotworowych. Komórki te znajdują się w krwi obwodowej pacjenta i są potencjalnym źródłem przerzutów. Wykrywanie i monitorowanie ilości tych komórek jest alternatywą dla metod inwazyjnych (takich jak np. biopsje). CTCs mogą się stać niebawem nowym markerem nowotworowym. Opracowane wcześniej metody izolacji CTCs były mało wydajne, a izolowane komórki były słabo oczyszczone, co ograniczało możliwość ich zastosowania w analityce. Natomiast najnowszy wynalazek amerykańskich naukowców – „CTC-chip” pozwala na bardzo efektywną i selektywną izolację krążących komórek nowotworowych z próbek krwi pobranych od pacjenta. Technika ta wykorzystuje oddziaływanie CTCs z odpowiednimi przeciwciałami, którymi są opłaszczone mikrosłupki na chipie. Ważne jest również to, że próbka krwi nie musi być specjalnie przygotowywana przed analizą. Przy pomocy chipa wykryto CTCs u 99% pacjentów cierpiących na raka płuc, prostaty lub piersi (z przerzutami). Stopień oczyszczenia CTCs wynosił ok.50%. Badano także, jak zmienia się ilość CTCs we krwi pacjentów, u których zastosowano terapię przeciwnowotworową. Okazało się, że liczba krążących komórek nowotworowych malała. Wyniki te były zgodne z wynikami otrzymanymi tradycyjnymi metodami, zarówno jedne i drugie wskazywały, że zastosowana terapia przeciwnowotworowa jest skuteczna. Dlatego można uznać, że nowy chip jest dobrym narzędziem diagnostycznym. Ponadto możliwość identyfikacji, izolacji oraz namnażania CTCs pozwala na dalsze badania dotyczące przerzutów.

Źródło: Nagrath S. et al. „Isolation of rare circulating tumour cells in cancer patients by microchip technology”, Nature 450, 1235-1239.