Francja o krok bliżej od przedłużenia zakazu upraw GMO?
14.01.2008
Ósmego stycznia rząd Francji złożył deklarację z której wynikało, że jeśli zostaną przedłożone naukowe podstawy kwestionujące bezpieczeństwo upraw GMO, to zostanie nałożony na nie długoterminowy zakaz.

Czasowy zakaz dotyczący komercyjnych upraw roślin GMO został nałożony przez prezydenta Sarkozy w październiku jako część kampanii zmierzającej do poprawy ekologicznego wizerunku Francji. Sarkozy zapobiegł w ten sposób rozpoczęciu upraw nowych roślin GMO przed podjęciem długoterminowych decyzji w tej sprawie. Zakaz obowiązuje do końca lutego; wtedy też ma zostać ogłoszona ostateczna decyzja.

Aktualnie uprawianą we Francji rośliną GMO jest kukurydza MON810 (Monsanto) zaakceptowana przez organy UE w 1998 roku. Roślinę zmodyfikowano genem chroniącym przed szkodnikiem Ostrinia nubilalis.

Francuskie lobby anty-GMO stopniowo zyskuje na znaczeniu. Aktywista Jose Bove wraz z 15 popierającymi go osobami grozi rozpoczęciem strajku głodowego mającego na celu wydanie długoterminowego zakazu upraw GMO.

Zgodnie z danymi udostępnionymi przez biotechnologiczne stowarzyszenie przemysłowe EuropaBio, uprawy GMO w Europie wzrosły o 77 % w roku 2007. Ponad 110 000 hektarów upraw zostało zebranych w siedmiu krajach członkowskich UE, w porównaniu z 62 000 ha w 2006.

Francuskie uprawy GMO doświadczyły największego wzrostu w Europie: od 5000 ha w 1996 do ponad 21 000 ha w zeszłym roku. Równie dobrze prosperują ośrodki zajmujące się badaniami genetycznymi (np. instytut CIRAD), często uważane za jedne z najbardziej zaawansowanych w badaniach centrów naukowych w Europie.

Jednym z największych zastrzeżeń wysuwanych wobec upraw GMO jest to dotyczące potencjalnych możliwości krzyżowania się roślin GMO przez zapylanie z niemodyfikowanymi roślinami rosnącymi w ich sąsiedztwie. Kolejny problem stanowią długoterminowe efekty zdrowotne związane ze spożyciem roślin GMO.

Źródło: foodnavigator.com