Embrionalne komórki pnia mogą być punktem wyjścia dla komórek produkujących insulinę
11.05.2007
Zdolność odnawiania się oraz różnicowania komórek pnia pochodzących z embrionów (ES) sprawia, że stają się one potencjalnym źródłem pozyskiwania komórek trzustkowych beta.
Komórki takie mogą być użyte do celów terapeutycznych u osób z cukrzycą typu pierwszego.

Autorzy (Wei Jiang i wsp.) donoszą o nowo odkrytej i efektywnej metodzie, która może być użyta do indukcji różnicowania się komórek ES w komórki produkujące insulinę. W stadium inicjacji, do indukcji przekształcenia się w zdefiniowaną linię endodermalną użyta została Aktywina A. Znalazło to swoje potwierdzenie w ekspresji markerów Sox17 i Brachyury. Następnie użyto kwasu retinoidowego do promocji przekształcania się komórek w linię trzustkową (markery pdx1 i hlxb9). Po dojrzewaniu w podłożu DMEM/F12 pozbawionym surowicy z czynnikiem bFGF oraz nikotynamidem, zróżnicowane komórki wykazywały ekspresję swoistych dla wysp trzustkowych markerów – peptydu-C, insuliny, glukagonu oraz gult2. Poziom komórek posiadających peptyd-C wynosił około 15%. Wydzielanie insuliny i peptydu-C pozostawało w związku z poziomem glukozy w środowisku. Po wszczepieniu tych komórek myszom potraktowanych streptozotocyną, komórki przeżywały i wykazywały ekspresję genów komórek beta – peptydu-C, pdx1, glucokinazy, nkx6.1, IAPP, pax6 oraz Tcf1. Trzydzieści procent myszy po transplantacji wykazywała euglikemie, czyli poziom cukru mieścił się w granicach normy. Fenotyp pozostawał w normie przez ponad sześć tygodni.

Badania te wskazują na bardzo obiecującą formę uzyskiwania in vitro zróżnicowanych komórek pochodzących z linii embrionalnych, które w przyszłości mogłyby być użyte do efektywnej i długotrwałej terapii cukrzycy typu pierwszego.

Źródło: Cell Research (2007) 17: 333–344